2016. június 1., szerda

Gyors átkelés észak-dél között

Fotó innen

Nagy nap ez a mai. A svájci média szerint nem csak Svájc, hanem egész Európa számára - a hírek egész nap szinte csak erről szólnak, legyen az tv, rádió, FB vagy online hírportál. Az esemény nagyságát és jelentőségét nagy ünnepséggel és csúcspolitikusok meghívásával is erősítették. A szomszéd országok államfői (Francois Hollande, Angela Merkel, Matteo Renzi) mind jelen voltak a megnyitón és spontán mini csúcstalálkozót tartottak az első utasok egyikeként a vonaton. De nagyon előreszaladtam a történetben ...

Az Alpok Gotthard masszívumának átszeléséről van szó. Ez a nagy tömb régóta az egyik legnagyobb akadály észak és dél között, de egyben a legegyszerűbb átjutási lehetőséget is biztosítotja, mivel csupán egy hegygerincen kell áthaladni. Legmagasabb pontján 2300 méter, vagyis az alagút  azon a szakaszon 2,3 kmrel a felszín fölött halad.

Az ember azt hinné, hogy egy hegy belsejében futó alagútban hideg van, azonban a valóság pont az ellenkezője. Már a munkálatok során is nagy feladat volt a hűtés, ugyanis akár 50 Celsius fok is lehet. A vonatok azonban majd kitolják a meleg levegőt és frissebbet "húznak" be maguk után, így kb. 40 fokos üzemi hőmérséklet lesz.

Az első skicceket 1947-ben vetette papírra egy bázeli mérnök és jó pár évtizednek kellett eltelnie, míg 1992-ben népszavazás útján döntöttek a megépítéséről.

12 milliárd frankos költséggel, 2600 ember 17 évnyi munkája után ma adták át a Gotthard Bázisalagutat, ami a maga 57,1 km-vel rögtön a világ leghosszabb vasúti alagútja címét is megkapta, maga mögé utasítva ezzel az eddigi címvédő japán Seikan-alagutat +3 km-rel (a 3. leghosszabb pedig a Franciaország és Nagy-Britannia közötti Csalagút, 50,5 km). Az alagútrendszer összesen 151,8 km hosszú az összes járatot és összekötő alagútat is beleszámítva, 4 vészkijárattal, amiken keresztül kimenthetik szükség esetén az utasokat. A vonatok irányonként saját alagúttal rendelkeznek, azonban két átjáró is van, ahol szükség esetén a vonatok áthajthatnak az ellenkező irányú alagútba.

Kép innen

Az új vasúti alagút 30 km-rel rövidebb, mint a jelenlegi vasúti szakasz a Gotthardon át, ami nem csoda, mivel az a hegyeket kerülgetve kanyarog, fordulókörökkel is tarkítva, hogy a nagyobb emelkedőkkel is meg tudjon küzdeni. Az új alagút azonban többnyire egyenes és sík, ami nagy sebességű vonatok közlekedését is lehetővé teszi.



A személyvonatok elvileg akár 250 km/óra sebességgel is száguldhatnának benne, a gyakorlatban azonban "csak" 200-zal fognak haladni. A német nyelvű Uri kantonban található alagútbejárattól az olasz nyelvű Tessin kantonban található kijáratig 20 perc alatt jutnak el. A Zürich-Bellinzona (vagy Milánó) távolság az alagútnak köszönhetően 45 perccel rövidül.



Az alagút jelentőségét tulajdonképpen az áruszállítás adja. A hollandiai Rotterdam kikötőjében megpakolt tehervagonok egészen az olaszországi Genova kikötőjéig haladhatnak most már akadálytalanul és gyorsan az Alpokon keresztül. Sebességük egyelőre ugyan nem fogja meghaladni a 100 km/órát, de ha belegondolunk, hogy 850 méter hosszú szerelvényekről van szó, ez is jelentős sebességnek mondható. A későbbiekben akár 160-nal is mehetnek majd. Mivel az alagútban nincs szintkülönbség, 1 mozdony is elég lesz a szerelvények vontatására a jelenlegi 2 helyett. Ezzel 33%-os energiamegtakarítást tudnak elérni.

A tehervonatok elsőbbséget élveznek az alagútban. Törvénybe iktatták, hogy óránként 5 tehervonatra 2 személyvonat eshet ezen a vonalon. Erre azért volt szükség, mert az Alpokat átszelő másik alagútban a személyvonatok kiszorították az tehervonatokat. Figyelembe véve, hogy Svájcban az áruszállítás 2/3-a vasúton történik, ez érthető is. 

Naponta 325 vonat fog majd áthaladni az alagúton - 260 (a jelenlegi vonalon csak 180 tud) teher- és 65 személyvonat. A jelenlegi vonalat nem zárják be, nosztalgia járatokat fognak indítani rajta. A hosszabb menetidőért cserébe az utasoknak szép látványban lesz részük.

A régi/jelenlegi vonal melletti települések életében új időszámítás kezdődik, kikerülnek a vérkeringésből. De ez egy másik történet, a mai nap az ünneplésé és az eredmények elismeréséé, mint ahogy azt a meghívott csúcspolitikusok nagy szavakkal meg is tették. A nagyközönség számára a hétvégén lesznek ünnepségek országszerte - elsősorban az alagút két végénél, de a nagyobb pályaudvarokon is (pl. Aarau, Bern, Biel, Zürich).
Az alagút építéséről a hegy belsejében, Erstfeld felől megközelíthetően 400 m2-nyi területen kiállítás nyílt, mely ingyenesen látogatható.

Az utasoknak egyelőre még várniuk kell, a 2016. decemberi új menetrenddel egyidejűleg kezdődik meg a vonatok menetrendszerinti közlekedése az új alagúton át.

Az Origo.hu-n nagyon jó összefoglaló cikk jelent meg. Az ünnepélyes megnyitó összefoglalója németül itt.

Számos film készült az alagútról, ez és ez pl. angolul.




2 megjegyzés:

  1. Sorry, hogy belekekeckedek, de az 22 Mrd frankos költség nem elírás? Tudtommal 9,8 Mrd CHF volt a kalkulált költségvetés és végül 12 Mrd-nál állt meg a vége. Bocs, hogy élek, de feltünt az összeg... :)))

    VálaszTörlés