2015. május 30., szombat

Fiatal vállalkozók, a jövő reménységei

Auch das Wallis war am Freitag vertreten: Eine Schulklasse produziert ein Walliser Ketchup und Konfitüren aus Aprikosen und Zwetschgen.
Fotó innen

Zürich, a főpályaudvar nagycsarnoka, standok, mosolygó fiatalok, a háttérben színpad, óriási kivetítővel. A 17-18 éves résztvevők már most többet tudnak és tapasztaltak egy vállalkozás beindításáról, mint sok felnőtt. 

Mindez a Young Enterprise nevű programnak köszönhető. Az európai tagozat 39 ország közel 73 ezer iskolájában működik, 150 ezer tanár és 3,2 millió diák részvételével. A program működéséhez természetesen a vállalkozói, gazdasági és oktatási szféra önkénteseire is szükség van. A JA-YE (Junior Achievment Young Enterprise) a legnagyobb európai vállalkozó-képző programja, mely általános és középiskolákban, ill. egyetemek alsóbb évfolyamain nyújt szakmai támogatók segítségével oktatást a fiataloknak iskolai és iskolán kívüli képzéseken, mindenhol az életkornak megfelelő szinten

Svájcban a 3-4. osztályos kicsiket egy adott közösségen belüli feladat- és felelősségi körökkel ismertetik meg, a 8-10. osztályos felsősöket a gazdasági alapfogalmakkal, az álom-állással és a pályázás rejtelmeivel, a gazdaságban fogyasztóként való részvétellel és a pénzzel való bánással.  A végzősök már nemcsak elméleti ismereteket kapnak, hanem saját bőrükön tapasztalhatják meg a cégalapítás és üzemeltetés szépségeit és buktatóit. 

A Young Enterprise Switzerland (YES) program keretében végzős középiskolás diákok augusztusban, a tanév kezdetén országszerte összesen 170 minivállalkozást indítottak. Az 1 év alatt a termékötlettől, az üzleti terven, logótervezésen, gyártáson/gyártatáson, csomagolástervezésen és értékesítésen keresztül mindent maguk csináltak. A döntőbe került 25 minivállalkozás mutatkozott be május 29-30-án a főpályaudvaron megrendezésre került országos döntőn saját standjukon, a nagyszínpadon, interjúkon és üzleti beszámolókon keresztül. A 2 nap végén itt kihirdetett nyertes képviselheti Svájcot a július közepén Berlinben megrendezésre kerülő európai döntőn.

Ők pedig nem más, mint a wallisi csapat, akik a kantonban bőségesen rendelkezésre álló paradicsomra, sárgabarackra és szilvára építették vállalkozásukat. A paradicsomból wallisi ketchupot, a sárgabarackból fehércsokis lekvárt, a szilvából pedig chutney-t készítettek. A helyi piacot látva úgy gondolom, hogy vállalkozásuk valóban életképes lehet. A vállalkozást ugyan minden résztvevő megszüneteti az 1 év elteltével, azonban ha van olyan cég, aki felkarolja ötletüket, akkor az ötlet továbbél.

Az egyik esélyes lehet még a Zürich kantonbeli Hottingen Kantonsschule csapata, azaz minivállalkozása, a házi készítésű szörpökkel. Márkanevük Zirüp, logójukban szerepel Zürich kanton címere - szerintem esélyesek a legjobb logó, vagy marketing díjra. Honlapjukat itt lehet megnézni. A 3 ízben (menta, citrom és bodzavirág) készülő szörpjeiket máris 5 helyi kereskedés forgalmazza.


A svájci versenyzők egyébként általában nagyon jól szerepelnek a nemzetközi mezőnyben. 2001 óta 9 előkelő helyezéssel tértek vissza, melyek között három 1. helyezés, egy 2. és három 3. helyezés volt. Két alkalommal kitüntetésben részesültek. Érdekesség, hogy az Aargau kantonban található Wohlen városka Kantonsschule diákjai 4 alkalommal is a dobogósok között szerepeltek.

Érdemes megemlíteni, hogy Svájc előkelő helyen áll a találmányok, szabadalmak terén, számos "hidden champion" cég (piacvezetők, de az átlagember sosem hallotta a nevüket) működik az országban, a gazdaság is elég jól teljesít. A fentieket látva talán nem véletlen mindez. Ügyesen megoldották az oktatás és az üzleti élet közötti átmenetet, a szakmai tapasztalat megszerzésének módját.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése