2015. február 3., kedd

Coop vagy Migros?

Jeder will der Günstigste sein: Die Preisvergleiche der Grossverteiler Migros und Coop sind aber legitim.
Fotó innen

Egy igazi svájci a két nagy kiskereskedelmi lánc egyikében vásárol, de csak az egyikben. És ez meghatározója az ő személyiségének. Még akár egy házasságot is megkeseríthet, ha a házas felek nem ugyanahhoz a lánchoz húznak. Láttam már olyan társkereső hirdetést is, amiben azt is megadta a hirdető, hogy - lehetőség szerint - Coop-párti férfit keres ... 

Állítólag már születéskor eldől, hogy Migros vagy Coop Kind lesz-e valakiből, aztán élete végéig ott is fog vásárolni. Egy stand-up comedist, Gabriel Vetter szerint (itt látható az előadása) ez az igazi vízválasztó az országban, nem a Röstigraben. Véleménye szerint nagyon is jól megkülönböztethető egymástól a két tábor - a Coop gyerekek elkényeztetettek, a Migros gyerekek szegény csórók.

Ennek a kissé túlzó megállapításnak az adhat történelmi alapot, hogy a Migros évtizedeken keresztül 30%-kal olcsóbban árult mindent, mint a versenytársai, így a lakosság egy része számára nem volt kérdés, hogy hol vásároljon. Gyártók és konkurensek sem rettentek el a bojkottól, a Migrost azonban nem sikerült kiszorítaniuk a piacról.

Ha ma megkérdeznek valakit, hogy Coop vagy Migros, nem csoda, ha a válasz politikai állásfoglalással ér fel. Márpedig megkérdezik, tőlem is megkérdezték! Mivel azonban én egy svájci gyökereket nélkülöző bevándorló vagyok, nekem egyik sem több annál, ami. A kínálat mindkét helyen nagy, minőségi termékekkel, bio áruval, laktóz- és gluténmentes termékekkel, friss, helyben sütött pékáruval, akciókkal és olvasmányos heti magazinnal. Rendben, bevallom, a Coop-ot jobban szeretem, a magazinja is vonzóbb számomra, de ez nem riaszt el attól, hogy időnként a Migros-ban is vásároljak. Meg a Manorban. Meg amerre még járok ... Szóval nálam semmiképpen sem elvi kérdés az, hogy hol vásárolok.

Egyébként mindkét cég cégcsoporttá nőtte ki magát egyéb hálózatok és gyártó cégek megvásárlásával. Így - gyakran anélkül, hogy tudna róla - a "másiknál" vásárolhat az elővigyázatlan ember. A Migros csoporthoz tartozik pl. a Depot (lakberendezés), a Digitec (elektronika) és a Schild (ruházat), de fitness centrumok, a Migros Klubschule, a Migros Bank, a Hotelplan utazási iroda is. A Coop is több céget megkaparintott már: az Interdiscount, Fust és microsoft.ch (műszaki cikkek), a TopTip (bútor, lakberendezés), a Luminart (lámpák), a The Body Shop (kozmetikai cikkek), a Christ (óra-ékszer) a Coop csoporthoz tartozik.

Mindkét cégcsoport éves forgalma 27 milliárd frank körül mozog. A hazai kiskereskedelem terén azonban a Migros jóval több vevőt és forgalmat tudhat magának, mint a Coop. A 2013-es adatok alapján mindketten a világ 50 legnagyobb kiskereskedelmi láncai közé tartoztak. Igaz, a Coop csupán az 50. helyet csípte meg, a Migros pedig a 38.-at. A lista elején szereplőkhöz képest mindketten kis halak.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése