2014. november 12., szerda

Mosogatásból ötös

 

A PISA-teszt, melyben a svájci diákok annyira jól teljesítenek (legutóbb matematikából, korábbi írásom erről itt), azt méri, hogy mennyire képesek a gyakorlatban alkalmazni a matematikából, természettudományokból tanultakat, de a szövegértést külön is értékeli. Röviden: a mindennapi életben használható tudás vizsgálatáról van itt szó.

A mindennapi élettől elválaszthatatlan az étkezés is és mint tudjuk, Svájc rendkívül gyakorlatias ország. Így hát az iskolában a főzést is oktatják, háztartástan óra keretében. Bogiék 6. osztályban még csak nagyon cukros, nagyon egészségtelen édességeket, süteményeket készítettek, bosszankodtam is rajta, idén azonban dupla háztartástan órájuk van, közvetlenül az ebédszünet előtt, ezért van idő komplett menük elkészítésére. Szépen megterítenek (ez is tananyag!), együtt elfogyasztják a maguk által főzött ételt, végezetül elmosogatnak és eltakarítanak.

Ezt megelőzően azonban minden óra elején egy kis elméletet tanulnak. Év elején kaptak egy szakácskönyvet (Tiptopf, itt egy mintaoldal és egy másik az elméletből), amit kifejezetten az iskolai háztartástanórákra állítottak össze szakértők és 1986-ban jelent meg először. Azóta a 21. kiadását éli és 2 millió példányban jelent meg. Ezzel a legnagyobb példányszámban használt tankönyvet tisztelhetjük benne.

Az elméleti oktatás keretében a gyerekek, - esetünkben Bogiék - megismerkednek a táplálékpiramissal, az ételek tápértékével, a vitaminokkal, a konyhai edényekkel és eszközökkel, a főzési folyamatokkal és ezekből időről-időre tesztet is írnak. Legutóbb a mosogatásra kaptak osztályzatot. Nem tudtam visszafogni a mosolygást, amikor az értékelést olvasva megláttam, hogy 7 szempont szerint osztályozták őket. Nemcsak a végeredmény a fontos, nevezetesen az, hogy tiszták legyenek az edények, hanem az egész folyamat, kompletten, ahogy a végeredményhez eljut az ember.

A legutolsó szempont pedig az, hogy mennyire környezettudatosan, környezetkímélően mosogatott, azaz pazarolóan bánt-e a mosogatószerrel vagy a vízzel.

Egy-egy ilyen óra után Bogi itthon is megfőzi azt, amit órán főztek. Így pl. azóta már kétszer is ettünk teljesen házi készítésű hamburgert, amihez ő sütötte a bucit és a húspogácsákat is. Egyedül a mosogatás és az elpakolás terén van még mit javulnia - itthon ...

4 megjegyzés:

  1. Szerintem ez nagyon hasznos dolog.
    Ha már alapokkal tisztában vannak, nem fogja őket meglepetés érni, ha önálló életet kezdenek.
    Az én lányom szerette a főzés órát. Néha volt szabadonválaszott étel, amit elkészíthettek. Olyankor mindenki valami "hazait" produkált.
    :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Abszolút! Bárcsk én is tanultam volna főzni az iskolában, akkor nem 30 évesen kellett volna megtanulnom ...! :)

      Törlés
  2. Háát, jópofa ez meg minden, de szerintem meg ez nem olyan húúú, de fontos dolog. Gyakorlatiasnak persze az, de ezt simán el lehet sajátítani egyedül is. Erre iskolai időt áldozni? Hmm.
    Egyébként a svájci kollégáim jelentős része olyan stílusban étkezik, hogy vagy nem volt nekik ilyen órájuk, vagy nem ért semmit...
    Mosogatásra osztályzatot kapni meg enyhén röhej kategória. Mondjuk, ha nem számít bele az előmenetelébe, akkor oké, bohóckodjanak csak. De azért csúnya lenne, ha emiatt bármilyen hátrányba kerülne...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csak a fő tantárgyak (Kernfächer) számítanak, zenéből, rajzból, tesiből, főzésből nem kell jeleskedni ahhoz, h felvegyék valahová :) Valóban vicces, h mosogatásból is kaptak osztályzatot, de ha már ettél rosszul elmosogatott (zsíros, foltos) edényből, akkor tudod értékelni azt, h megtanulják, h mindig azzal kell kezdeni a mosogatást, ami a szánkhoz ér (azaz a pohárral és nem a zsíros serpenyővel) - igaz, ez logikusnak tűnik, de nem biztos, h mindenki számára az :)

      Törlés