2014. szeptember 2., kedd

Jogok és kötelességek munkanélküliként

Fotó innen


Bárki életében előfordulhatnak hosszabb, rövidebb időszakok, amikor munka nélkül van. Svájcban szinte teljes foglalkoztatásról beszélhetünk, mert különösen alacsony a munkanélküliségi ráta (2013-ban 3,2% volt, ami kb. 135 e főt jelent), azonban a munkanélküliség kezelésére komoly apparátus és szabályzat létezik. Ha valaki ilyen helyzetben van, nem árt, ha ismeri a szabályokat, ellenkező esetben eleshet juttatásoktól.

A legfontosabb szabály, hogy ha még nincs új munkahelye az embernek, semmiképpen ne mondjon fel, különben nem jogosult a munkanélkülieknek járó juttatásra, csak 3 hónap büntetőidő elteltével. Itt nem segélynek hívják - hivatalos neve Arbeitslosengeld, esetleg Taggeld. Alapját a minden fizetésből havonta levont összeg (a bruttó jövedelem 2,2%-a) képezi (ALV - Arbeitslosenversicherung), kifizetése szabadon választható speciális biztosító társaságokon keresztül történik (Arbeitslosenkasse).

A kifizetésig azonban még sok víz lefolyik a Dunán! 

1. lépés - A felmondási idő alatt (semmiképpen nem a lejárata után) be kell fáradni a helyileg illetékes RAV (Regionale Arbeitsvermittlungszenter) irodába. Magunkkal kell vinni a munkaszerződést, a felmondólevelet, az AHV igazolványt, valamilyen személyes igazolványt és a tartózkodási engedélyt is. Itt felveszik az adatainkat, elmondanak néhány alapvető információt és kijelölnek egy személyes tanácsadót, akinél a megbeszélt időben meg kell jelenni.
2. lépés - A RAV irodában kapott papírt, mely szerint felmondási időnket töltjük, le kell pecsételtetni a helyi városházán (Gemeinde).
3. lépés - A kapott időpontban meg kell jelenni a RAV irodában dolgozó személyes tanácsadónál. Ő nagyon fontos személy, egyrészt szubjektíven ő ítéli meg, hogy kellőképpen intenzíven belevetettük-e a munkakeresésbe, másrészt - elvileg - ő is szervezhet számunkra állásinterjút, ha netalán belebotlik egy nekünk valón álláslehetőségbe. Neki kell bemutatnunk az álláskeresési törekvéseinket, nála kell havonta, kéthavonta jelentkeznünk ellenőrzésre.
4. lépés - A rendszeresen megtartott tájékoztató előadások egyikén (Infoveranstaltung) tájékoztatást kapunk a munkanélküliek jogairól és kötelességeiről, kitérve dióhéjban a munkaerőpiaci helyzetre és a kitöltendő dokumentumok helyes kitöltésére és azok beküldési határidejére is (noha ez minden esetben rajta van a nyomtatványokon is). A tájékoztató előadás adott esetben korábban (3. lépésben) is megtörténhet.

Külföldiek is jogosultak munkanélküli juttatásra, amennyiben rendelkeznek érvényes tartózkodási engedéllyel (tehát a nemzetiség nem számít) és az elmúlt 2 évben legalább 12 hónap munkaviszonyuk volt. A kifizetés is max. 2 éven át jár (életkortól, az elmúlt 2 évben történt befizetések számától függ és attól, hogy van-e 25 év alatti eltartott gyermekünk). A max. 2 évnyi kifizetés újraindulhat, amennyiben a munkakeresés ideje alatt volt összességében 12 hónapnyi alkalmi munkánk. Aki továbbra sem talál munkát, az szociális segélyért folyamodhat. Ebben a tájékoztató anyagban részletesen megtalálható minden fontos információ.

Havonta 2 fontos nyomtatványt kell kitölteni.
  1. Az egyik az, amire az összes álláskeresési tevékenységet fel kell tüntetni - ez a "Nachweis der persönlichen Arbeitsbemühungen". Ezt a RAV tanácsadónknak kell a hónap utolsó napjáig, de legkésőbb a következő hónap 5-ig eljuttatnunk - személyesen vagy A-Post. Késés esetén automatikusan ugrik az ahavi kifizetés. Ezen látja a tanácsadónk, hogy valóban rajta vagyunk az álláskeresésen és szúrópróbaszerűen ellenőrzi is, hogy nemcsak úgy beírkálunk dolgokat. Jó tudni, hogy az állásoknak csak 20-30%-át hirdetik meg, a többi mind informális csatornákon keresztül bonyolódik (pl. cégen belül hirdetik meg, ismerősökön keresztül jön érdeklődő). Ezért az álláskeresést dokumentáló nyomtatványon a személyes és telefonos érdeklődéseket, hideg hívásokat is fel lehet és kell tüntetni.
  2. A másik nyomtatványt (ezt is előre megkapjuk minden hónapban) az Arbeitslosenkasse címére kell eljuttatnunk, legkésőbb hónap végéig, de már 22-én lezárhatjuk, postázhatjuk. Ezen a személyes adatok szerepelnek, hogy vállaltunk-e közben alkalmi munkát, voltunk-e szabin vagy betegek. A neve "Angaben der versicherten Person".

A juttatás összege az előző 6 hónap átlagjövedelmének 70%-a (ha van eltartott gyerek, akkor 80%-a). Ha az utolsó 6 hónap alatt valamilyen okból kifolyólag alacsonyabb volt a jövedelmünk, mint azt megelőzően, akkor az utolsó 12 hónap számít. A havi átlagjövedelem kiszámításánál a 13. havi fizetést is beleszámítják. 

A kifizetés maximálva van, amennyiben valakinek 10.600 frankot meghaladja a havi bruttó jövedelme, az afölötti rész nem számít. Tehát max. ennek az összegnek a 80%-át fizetik ki. Ha azonban a havi kereset nem érte el az 500 frankot, akkor nem jogosult az illető.

Ráadásul a munkanélküliség első idejére bevezettek nemrég egy úgynevezett "önrészt", vagyis nem a munkanélküliség első napjától kezdve fizetnek. Ez is függ a korábbi keresettől és attól, hogy van-e eltartandó gyermek. Ezt Wartezeit-nak hívják és ezzel is arra kívánják ösztönözni az embereket, hogy mindent megtegyenek munkahelyük megtartása érdekében és azért, hogy új munkahelyet találjanak.

Van szabadság is, amit nagyon találóan és figyelmeztető jelleggel kontrollmentes napoknak neveznek. 3 havonta 5 nap jár, amit egyben kell felhasználni, azaz nem naponta. Ha ennél többre van szükség, mert befizetett nyaralásunk van, vagy valamilyen halaszthatatlan ügyben - akár országon belül is - el kell utaznunk, akkor arra nem jár kifizetés. Minden távollétet 14 nappal korábban be kell jelentenünk a RAV tanácsadónknál. Mindez azért van, mert folyamatosan kiközvetíthető állapotban kell lennie az álláskeresőnek, kvázi állandóan készenlétben kell állnia.

Viszont az álláskeresés/munkanélküliség ideje alatt különböző tanfolyamokra is jogosult, amiket a RAV finanszíroz. Ha nem elegendő a nyelvtudása valakinak, akkor mehet intenzív nyelvtanfolyamra. Ha mondjuk targoncakezelő, de elavult a képesítése, az újabb targoncákra nem érvényes, akkor ilyen irányú tanfolyamot is látogathat.

Baleset esetére ugyanúgy biztosított az ember, mintha állása lenne, a betegbiztosítás azonban kevésbé jó. Egyszerre 30 napnyi betegséget fogadnak el és a teljes kifizetési időszak alatt 44 napnál nem többet.

A szóba jöhető állásokat csak néhány kifogással lehet elutasítani. Pl. ha az utazás meghaladná a napi 2x2 órát (oda 2, vissza 2), vagy ha a felajánlott fizetés a korábbi fizetés 80%-ánál alacsonyabb. Számos prospektust készítenek a munkakereséshez. Külön tanácsok vannak példamondatokkal a telefonos érdeklődéshez, a motivációs levél megírásához, az önéletrajz összeállításához és a felvételi interjúhoz. Itt elérhetőek elektronikusan is.

Végezetül: az embernek mindent meg kell tennie, hogy elkerülje a munkanélküliséget, ill. ha már az, akkor azért, hogy új állást találjon.


1 megjegyzés: