2014. május 13., kedd

Az Alien Svájcban született, alkotója tegnap hunyt el

Fotó innen

Az Alien, azaz a Nyolcadik utas: a Halál című filmek kultusz-számba menő látványvilágának  megteremtője, H.R. (Hansruedi) Giger 1940-ben született, a svájci Chur városában (Graubünden kanton fővárosában). Zürichben építészetet és ipari formatervezést tanult, majd később belsőépítészként is dolgozott.

Már főiskolai évei alatt elkezdett rajzolni és nem sokkal később underground művészeti újságok lapjain is megjelentek rajzai. Tusrajzokat, olajfestményeket, az olajnál sokkal gyorsabb alkotást lehetővé tevő airbush technikával készült festményeket, 1990 óta szobrokat készített. Szürrealista stílusa, biomechanikus alakjai, egyes kritikusok szerint pornografikus művei rendkívül jellegzetesek. Az 1970-es években készült Necronomicon című könyvének megjelenése után vált először igazán híressé. Maga Salvador Dali is csodálta művészetét, meg is hívta őt Spanyolországba (és ottlétük alatt Giger barátnőjére is szemet vetett). 

Giger jóbarátja volt az amerikai írónak és pszichológusnak, Timothy Learynek, aki egyébként a pszichedelikus drogok nagy pártfogója volt. Arról, hogy ő maga fogyasztott-e LSD-t, nem nyilatkozott néhány évvel ezelőtti interjújában, hiszen az LSD tiltott szer.

Ridley Scott rendező a Necronomicon könyben talált egy litográfiát, ami alapján felkereste Gigert oerlikoni lakásában és ez lett az Alian filmek alienjének az alapja (Giger Alienje eredetileg androgün volt). A filmben nyújtott munkájáért 1978-ban Oscar díjat kapott, a legjobb vizuális effektek kategóriában. Egyéb filmekhez is készített látványterveket, de a filmek készítésénél nem volt jelen, ezért a végeredménnyel általában nem is volt elégedett. Elmondása szerint egy filmben minden résztvevő a saját elképzelését igyekszik megvalósítani, ezért az ő eredeti tervei végül nem abban a formában kerültek megvalósításra, mint ahogy ő azt elképzelte.

A világhírűvé válása Svájcban nem  hozott számára szerencsét. Mainstreamnek titulálták munkásságát és a film megjelenése után a svájci múzeumok szóba sem álltak vele. Nagyon szerette volna, ha a zürichi Kunsthausba bekerülhetett volna, de teljes elutasításra talált. Párizsi könyvbemutatóján azonban hosszú sorok kígyóztak, churi kiállítására (ami az Alien előtti alkotásokból állt) más kontinensekről is érkeztek, New Yorkban vannak olyan tetoválóstúdiók, ahol kizárólag az ő alkotásait tetoválják a megrendelőkre.

Biomechanikus művészete főként a nyolcvanas években volt nagyon népszerű, számos albumborító megtervezésére kérték fel, elsősorban black, death metal és punk zenekarok. Ő tervezte az Emerson, Lake and Palmer 1973-as lemezborítóját. Az ehhez készült festményt, és több mást is elloptak tőle, amikor néhány éve betörtek a lakásába, más alkotásai a szállítások során vesztek el.

File:ELP - Brain Salad Surgery.jpg 

File:BrainSaladSurgery.jpg
Emerson, Lake and Palmer albumborító innen

Figuráihoz állítólag rémálmai szolgáltattak inspirációt, ő azonban azt állítja, hogy az álmoknál sokkal nagyobb hatást gyakoroltak rá irodalmi alkotások, mint pl. Samuel Beckett művei, vagy H.P. Lovecraft egyedi hangulatú, saját maga teremtette mitikus fantáziavilágban játszódó horrornovellái. Az 1970-ben vásárolt zürichi Oerlikonban lévő sorházi lakásának falai feketék, festményei mindig fekete-fehérek. Néhány évvel ezelőtt úgy gondolta, hogy ő maga vámpír, ezért azóta nappal elsötétített lakásban élt. Rendszerint hajnali 5-kor került ágyba és délig aludt. Lakása annyira egyedi, hogy Patrick Frey, az Alien Diaries kiadója szerint az UNESCO világörökség részét kellene képeznie. A kertben kisvasút fut, ami a konyhát is átszeli.

Erős vonzalmat érzett a fegyverek iránt, kisebb fegyvergyűjteménnyel is rendelkezett (első felesége ezek egyikével lett öngyilkos).

1998-ban Gruyeres-ben megvásárolt egy kastélyt (St. Germain kastély), ami azóta egyfajta zarándokhellyé vált, hiszen művei (festményei, szobrai, bútorai, filmtervei) nagy része az ebben található múzeumban vannak. Az odaérkezőket messziről fel lehet ismerni fekete ruházatukról. A kastély megvásárlásához nagy összegű hitelt kellett felvennie, emellett több, nagyméretű festményt is eladott. Tervei között szerepelt, hogy a kastélyba egyfajta szellemvasútat építsen, de anyagi okokból ez nem tudott megvalósulni. Számításai szerint minimum 3 millió frankra lett volna szükség hozzá. Ő maga már nem fogja tudni megvalósítani ezt az álmát és már semmilyen mást sem.

Itt látható egy 2012-ben készült dokumentumfilm a művésszel, aki a tegnapi napon, 2014. május 12-én hunyt el, egy esés követeztében, de egy ideje már várta a halált.



Forrás magyarul itt és itt, németül itt és itt, angolul pedig itt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése