2014. február 18., kedd

Vadászgépek csak hivatali órákban - "Bürozeitluftwaffe"



A tegnap kora reggeli repülőgépeltérítés kapcsán, mely során egy Etiópiából indult és Rómába tartó gépet a másodpilóta eltérített és Genfben tette földre, ismét terítékre került a vadászgépek korlátozott bevethetőségének kérdése.

Az FA 18-as vadászgépek ugyanis csak a hivatali órákban (Bürozeiten) teljesítenek szolgálatot (8 és 17 óra között, 1,5 órás ebédszünettel), azaz ha ezen az idősávon kívül, mondjuk este 10-kor egy idegen gép engedély nélkül az ország légterébe repül, nincs, aki onnan kitessékelje. Legalábbis svájci részről. Nemzetközi egyezményekkel azonban megoldották saját biztonságuk védelmét, elsősorban a francia és az olasz légierővel, annyi korlátozással, hogy a fegyverhasználat nem engedélyezett számukra. 

Az eltérített gépet az olasz légierő gépei már Szicília légterébe érkezve fogadták, később átadták francia kollágéiknak, akik szépen elkísérték Genfbe. A dolog nem is érdemelne több szót ennél, hiszen Genf Svájc dél-nyugati csücskében, teljes mértékben a francia határon fekszik, tehát valójában (laikus megítélésem szerint) teljesen fölösleges lett volna emiatt svájci vadászgépeknek is felszállniuk, viszont felveti a korábban már tárgyalt, aztán - a médiában - feledésbe merült kérdést, hogy mi van akkor, ha tényleg szükség lenne rájuk? Miért van szüksége egyáltalán egy ilyen kis országnak drága vadászgépekre? Természetesen szükségállapot esetén, vagy előre elrendelt szolgálatban bármikor bevethetőek, de pl. a Davosban évente megrendezésre kerülő Világgazdasági Fórum ideje alatt is tartanak egy kis pihenőt éjfél és reggel 6 óra között olymódon, hogy ha szükséges, azonnal fel tudjanak szállni.

A légteret természetesen éjjel-nappal felügyelik, elektronikusan. A légierő anyagi megfontolásokból nincs állandóan szolgálatban, melyért a politikusokat hibáztatják, akik állandóan csökkentik a hadsereg költségvetését. Tervben van azonban, hogy újra visszaállítsák a 24 órás szolgálatot. Ennek a kidolgozására hozták létre az Ilana projektet, ami legkorábban 2020-ra teszi lehetővé a váltást. Ekkorra selejtezik le a Tiger típusú vadászgépeket Gripenekre és fejlesztik fel a személyzetet megfelelő létszámúra.

A kommentek a nevetséges munkaidőtől kezdve a hadsereg költségvetésén és az új Gripenek beszerzésének szükségességén át az EU-val való kapcsolatig (beleértve a legutóbbi népszavazás eredményét is, melyben ismét ujjat húztak az EU-val) mindenre kitérnek. Ez a hír ismét nemcsak az ország lakosságának, hanem a külföldi sajtónak az érdeklődését is felkeltette.

Cikkek itt, itt, itt és itt, itt, itt és itt pedig angolul.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése