2014. január 7., kedd

Fogadalmak - hogy boldog legyen az új év


Kép innen


Szilveszterkor, de legkésőbb az új év első napjaiban legtöbben szinte kötelességünknek érezzük, hogy az elkövetkezendő évre legalább egy fogadalmat tegyünk arról, hogy mit fogunk másképp, jobban, többet csinálni, saját jól felfogott érdekünkben.

Nagyon nem mindegy azonban, hogy hogy történik ez a fogadalomtétel - sokáig kerestem az ide megfelelő szót, mert tulajdonképpen igazából nem teszünk fogadalmat, az jóval komolyabb, nem is fogadkozunk, mert az megint más, sőt, még csak el sem köteleződünk, mert az is többet jelent. Pont erről szeretnék most írni.

Hiszen, ha őszinték akarunk lenni, többnyire a kívánságunkra mondjuk azt, hogy megfogadtuk, hogy elérjük, vagy legalábbis törekszünk rá. A leggyakoribbak talán a következők:
  • Le fogok fogyni (De jó lenne lefogyni!)
  • Leszokom a cigiről (Le kéne már végre szokni!)
  • Többet fogok sportolni (Muszáj lenne mozognom)
  • Megtanulok angolul/németül/bármilyen nyelven (Most már tényleg tarthatatlan, hogy nem tudok megszólalni angolul/németül/bármilyen nyelven!)
  • Türelmesebb leszek (Jó lenne nem mindig felkapni a vizet!)
  • Új munkahelyet találok (Olyan munkát szeretnék végezni, ami örömöt szerez nekem)
Kép innen


Nagyon fontos, hogy már az elején higyjünk abban, hogy el tudjuk érni azt, amit szeretnénk, vagyis hogy bízzunk magunkban! Ez az aspektus fontosabb, mint gondolnánk, ugyanis - ahogy Lao-ce mondta - "aki nem hisz, annak mások sem hisznek". 

A hétköznapokban is rengeteg apró fogadalmat teszünk: ma nem fogok elkésni, ma csak egy kekszet eszem a kávéhoz, evés közben nem nézem meg, hogy jött-e üzenetem stb. Aztán vagy sikerül betartanunk, vagy nem. Azt gondolhatnánk, hogy igazából nincs jelentősége, eltekintve attól, hogy elkéstünk, nem tudunk fogyni vagy nem az evésre, vagy a családunkra figyelünk evés közben. Valójában azonban az történik, hogy egyre kevésbé vagyunk hitelesek saját magunk (és a környezetünk) számára. Ha a számunkra legfontosabb személy (saját magunk) sem számít annyira nekünk, hogy betartsuk a neki (magunknak) tett fogadalmunkat, ígéretünket, akkor mire számíthatnak mások? Mire számíthatunk magunktól?

Nem kell elkeseredni, van megoldás! Prakikus és látványos ötlet, hogy állítsunk jól látható helyre egy befőttes üveget (akár szépen ki is csinosíthatjuk), és minden alkalommal, amikor betartjuk, amit megfogadtunk saját magunknak (tehát nem más kérését teljesítjük), akkor jutalomképpen dobjunk bele egy kétszázast. Így láthatóvá válik és emlékeztet is minket arra, hogy szavahihetőek vagyunk, számíthatunk magunkra (és akár többre is képesek vagyunk, ha ezeken már túl vagyunk). Hónap végén aztán ebből a pénzből vegyünk magunknak egy gyűrűt, ami később is emlékeztet minket arra, hogy igenis bízhatunk saját magunkban. Meglátjuk, hogy mire lesz elegendő az összegyűlt pénz: műanyag vagy akár egy ezüst gyűrűre?

Az újévi fogadalmakra visszatérve alább olvashatóak egy coach tanácsai, amik abban segítenek, hogy meg tudjuk valósítani a fogadalmainkat.

Legyünk konkrétak! - Ahelyett, hogy megtanulunk végre angolul/németül/bármilyen nyelven, mondjuk azt, hogy napi 20 percet töltök nyelvtanulással, vagy naponta 10 új szót tanulok meg. A mérhető célokat könnyebb megvalósítani.
Kis lépésekben haladjunk! - A nagy célt bontsuk le kisebb falatokra, hogy nehogy a falat nagysága rémisszen el minket a beleharapástól. Ha pl. összesen 12 kg-ot szeretnénk fogyni, akkor bontsuk le hónapokra és máris megvalósíthatónak tűnik a terv. Havi 1 kg fogyás már nem is hangzik olyan nehéznek.

Írjuk be a naptárunkba is! - Kevés ember mondhatja el magáról, hogy sok szabadideje lenne, átalában egy túlzsúfolt napban kell időt találni a sportoláshoz, nyelvtanuláshoz, bármihez. Ezért gondoljuk át, hogy melyik napszakban kívánunk diőt szakítani és ez alapján alakítsuk át a napirendünket. Lehet, hogy egy kicsit korábban kell felkelnünk, de az is lehet, hogy csupán a tévézési vagy netezési időnket kell egy kicsit csökkentenünk. Mindenesetre tudatosan gondoljuk át és tervezzük meg, hogy mikor szánunk időt a tervünk megvalósítására.

A kitartás fontosabb, mint a sebesség! - Egy egyszeri nagy nekiveselkedés ugyan jó érzés és nagyon hatásos tud lenni, de gyorsan elfogyhat a lendületünk. Ismét a kis lépésekben elvhez térünk vissza, mert könnyebb kitartónak lenni, ha nem maratont futunk minden nap, hanem csak 800 métereket. A lakást se muszáj egy alkalommal lomtalanítani, haladhatunk kuckóról kuckóra, szobáról szobára, mígnem 1 hónap alatt szépen végzünk mindennel.

Kövessük az eredményeket! - Mivel kis lépésekben haladunk, nem biztos, hogy azonnal látható lesz az eredmény. Ezért célszerű naplót, táblázatot vezetni (mennyit adtunk már le, mennyit gyűjtöttünk össze, hogy növekszik a táv, amit le tudunk futni).

Pihenni is szabad! - Nem muszáj tökéletességre törekednünk és teljesen elrugaszkodni a valóságtól. Egy-egy szünnap, vagy édesség nem a világ vége, viszont jót tesz a lelkünknek és a lelkiismeretünknek, ha előre elhatározzuk, hogy mennyi fér bele. Akkor nem rossz lelkiismerettel tesszük és a magunkba vetett bizalmunk sem szenved csorbát.

Pozitívan fogalmazzunk! - Ne tiltó mondatokkal legyen tele a listánk, hanem alternatívákkal a megoldásukhoz. Valójában sok esetben az alternatíva megtalálása a nehezebb. Pl. ha fogyni szeretnénk, akkor ott állunk tanácstalanul, hogy jó, de akkor most mit egyek, mit csináljak, mit kell változtatnom, hogy el is érjem a célomat? Az nem elég, ha azt mondjuk, hogy nem eszem több édességet és nem is cseng túl jól. Viszont sokkal jobban hangzik, ha azt mondjuk, nassolás helyett zöldségeket, magvakat fogok rágcsálni.

Azonnal fogjunk hozzá! - Nincs mire várni! A mai nap éppoly alkalmas bármi új elkezdéséhez, mint bármely másik. Nincs futófelszerelésünk? Nem baj, kezdetnek a régi tréningruha és sportcipő is megteszi (arra a pár száz méterre pl., amennyit én kezdetben le tudnék futni, igazán kár lenne azonnal beruházást eszközölni). A hvg.hu szerint "72 órán belül bele kell vágni, és 21 napot kell kibírni, hogy valóban történjen változás az ember életében, mondják a tapasztalt fogadkozók. Ha ugyanis nem teszünk eleget az elhatározásunknak a fogadalomtételt követő három napon belül, a negyedik napra már elmúlik az eufória, és visszasüppedünk a kényelmes, de utálatos megszokásba."

Osszuk meg tervünket/fogadalmunkat másokkal! - Ez motiváló hatású. Így is fel lehet adni, de kellemetlenebb és mások előtt is hiteltelenné válunk.

Leljük örömünket a megvalósításban! - Már közben gondoljunk a sok előnyre, amit sporttal, kevesebb súllyal, nyelvtudással el fogunk érni.

Kép innen

Másik technika a "kívánságfal". Készíthetünk egy nagy kollázst olyan képekből, amik azokat a dolgokat szimbolizálják, amiket el szeretnénk érni. Ha lefogyni szeretnénk, akkor pl. egy olyan képet keressünk magunkról, amin annyi volt a testsúlyunk, amilyet újra szeretnénk. De szimbolizálhat más is minket. Ha futni szeretnénk, kocogókról keressünk képet. Nem árt, ha vidámak, vagyis látszik rajtuk, hogy élvezik a futást és majd kicsattannak az egészségtől. Ha végre szeretnénk megszabadulni a sok fölösleges holmitól, akkor a lakberendezési magazinokból keressünk egy képet, ami kicsit hasonlít a mi stílusunkhoz, de nyugalom árad belőle, rendezett és szellős elrendezésű lakást mutat. A sort folytathatnám, de példának ennyi is elég.

Abraham Hicks Focus Wheel ("fókuszálás kerék") technikájával most találkoztam, de már a róla szóló bemutató videó megnézésétől is jobban éreztem magam. Arról szól, hogy legtöbbször olyan dolgokra vágyunk (és fogadjuk meg, hogy elérjük őket), amik túl nagy falatok, valójában elérhetetlennek tartjuk őket, ezért megmaradnak a vágy vagy fogadalom szintjén, amit sosem valósítunk meg. Ezt a vágyat kell a kör középpontjába beírni. Majd az óránkénti bontásban berajzolt küllők közötti szeletekben kisebb állításokat felsorakoztatni a témával kapcsolatban, amik hihetőek, elfogadhatóak, vagyis elménk is befogadja, elhiszi őket. Ahogy haladunk a kerék legfelső szeletéhez (a 12 órához, ahol elkezdtük a kerék kitöltését, az óramutató járásával megegyező irányban), folyamatosan növelhetjük az állítások erősségét. S láss csodát, mire idáig elérünk, már sokkal jobb energetikai állapotban vagyunk, hihetőnek, s így teljesíthetőnek tartjuk vágyunkat, fogadalmunkat. Érdemes kipróbálni!

Az új célok kitűzéséhez és megtartásához sok sikert és örömöt kívánok mindannyiunknak!

der Neujahrsvorsatz - újévi fogadalom
 

2 megjegyzés:

  1. Jó kis ötletek! Párat alkalmazok is, párat meg csak szeretnék egyelőre :-)

    VálaszTörlés
  2. Először is, minden jót nektek!
    :)
    Én nem hiszek a fogadalmakban, amik ilyenkor- szilveszterkor- hangzanak el. Sokkal inkább a szürke hétköznapokban történő elhatározások a fontosabbak.
    Az ötletek a betartásra vonatkozóan nagyok jók, és hasznosíthatók is. :)

    VálaszTörlés