2013. december 4., szerda

Élelmiszer a kukából

IMG_20131113_212105
Fotó innen

Több alkalommal írtam már arról, hogy milyen sok élelmiszer landol a szemetesben és nemrég beszámoltam a foodsharing.ch internetes portál beindításáról is. A legújabb hír ebben a témában az, hogy a Fiatal Zöldek és barátaik, összesen egy 30 fős csoport, egy héten keresztül szupermarketek kukáiból étkezik. Ennek több elnevezése is van: Containern, Waste Diven vagy Dumpster Diven. Az egyik "turkálót" kamera is elkísérte, a lenti linken megtalálható cikkben látahtó a film.

Ezek a szemetes konténerek ugyan rács mögött vannak, de az ajtó nincs lelakatolva, ezért könnyen be lehet menni a konténerekhez (különösen az Aldi, Denner és Lidl konténereihez), noha ez a tett illegális. A kamerával kísért lány már sokszor lebukott és feljelentéssel is megfenyegették, eddig azonban még nem jelentették fel.

Az áruházak kukái pedig rengeteg, még élvezhető, ehető élelmiszert rejtenek. Mivel itt Svájcban a szemét minden esetben lezárt zacskóban kerül a kukába (a magánháztartásoknál legalábbis), és mivel itt nem háztartási szemétről van szó, hanem az áruház/szupermarket polcáról egyenesen a kukába söpört élelmiszerről, igazából nem is a szemétben turkálnak. Előre csomagolt croissant, dobozos üdítő, tejtermékek, lefóliázott zöldségek. 

A többnyire egyetemistákból álló kis csoport ezzel az egy hetes akcióval arra próbálja felhívni a figyelmet, hogy milyen rengeteg ételt dobunk ki - termelők, forgalmazók és fogyasztók egyaránt. A tejtermékek gyakran a megadott lejárati időn túl is fogyaszthatók - ha nem, a szaguk úgyis elárulja. A fonnyadt alma szósznak még tökéletes, a száraz kenyér pedig - ha másnak nem is, de - madáreledelnek egész biztos jó.

Az egy hét leteltével további akciókat terveznek, immáron nagyobb közönség részére. Létre akarnak hozni egy utcai konyhát (gondolom, a kukákból előhalászott ételekből főznek majd) és egy app-et fejlesztenének, amiben a szupermarketek hozzáférhető kukáit lehetne megtalálni.

Az akció honlapja itt érhető el. Cikk itt.

4 megjegyzés:

  1. Én itt a Coopban láttam már olyat, hogy az éppen lejárt élelmiszereket középre kitették egy polcra, ingyen elvihette, aki akarta!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez milyen szuper! Bárcsak mindenhol megtennék, mindenki jól járna vele!

      Törlés
  2. A szemétbe dobásnál minden megoldás jobb...
    :(
    Én is jártam már úgy, hogy vettem aznap lejáró húst, hogy majd megcsinálom, aztán nem volt rá idő, bekerült a hűtőbe, ahol bujkált még néhány napot. Amikor ismét rátaláltam, semmi baja sem volt.
    Jó lenne erre találni valami megoldást.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha nem bekészletezek, hanem azonnali fogyasztásra keresek ételt, akkor a lejárat előttieket szoktam megvenni. Sajnálnám, ha kidobnák őket ...

      Törlés