2013. november 28., csütörtök

10 éves matematika "docens"

 

Él Svájcban egy kisfiú, Max, akiről már korán kiderült, hogy csodagyerek, mégpedig a elsősorban matematika terén. Olyannyira, hogy 9 évesen leértettségizett matematikából, miután 3 év alatt elvégezte az első 6 osztályt és gimnáziumban tanult tovább. A következő - logikusnak tűnő - lépés az egyetem lett volna, és hősünk, ill. szülei valóban ezt is tervezték. Zürich híres egyetemén, az ETH Zürich-en szeretett volna továbbtanulni, ahová azonban - életkorára és a csupán matematikából, nem minden tárgyból letett érettségire hivatkozva - nem vették fel. Felajánlották azonban, hogy bizonyos előadásokon részt vehet, vagy hogy jelentkezzena matematika olimpiára, ill. az egyetem - tehetséges gyerekek gondozására létrehozott - tehetséggondozó projektjére is feliratkozhat, ahol hozzá hasonlóakkal, ill. szaktanárokkal dolgozhat együtt.

Nagy sajtóvisszahangja volt a dolognak, szegény család az olvasóktól is kapott hideget, meleget, miszerint hogy képzelik, hogy ilyesmire kényszerítik a gyereküket, micsoda kegyetlen szülők ők. Itt azért megyjegyezném, hogy a kisfiú apukája nyugalmazott matematika professzor, tehát nem esett messze az alma a fájától.

Időközben rátalált a tehetséges fiúra egy online kurzusokat nyújtó cég, akik jó lehetőséget láttak benne. Mára már közismert, jól ért a számítástechnikához (mint ez a korosztály általában) és tud is szerepelni. Elindítottak vele egy tesztprojektet (egyelőre még hivatalos szerződés nélkül), amelyben 10 perces kis filmek segítségével készítené fel a gimnazistákat a matematika érettségire.

A riporter kérdésére azt válaszolta, hogy élvezi ezt a feladatot, nincs lámpaláza, hiszen tudja, hogyha valamit nem jól csinál, ki lehet vágni, de felnőttként nem kíván matematikát tanítani, inkább magában matekozna. Egyébként teljesen normális 9-10 évesnek tartja magát, aki ha nem tanul, akkor olvas, játszik, szóval mint bárki más, a kortársai közül.

Nagyon helyes kisfiú, természetesen koraérett, ja, és a kiejtéséből ítélve német, nem svájci (bár ennek semmi jelentősége nincs).

Itt egy cikk videóinterjúval, itt pedig egy aktuális cikk, az online oktatásról.

2 megjegyzés:

  1. Arra volnék kíváncsi, hogy _valójában_ miért nem vették fel az egyetemre.
    Én 10 éves matekzseniként alighanem magasról le...nám az érettségire készülőket, micsoda kihívás, ó, istenem....
    Sajnos ez csak megerősíti amit eddig is gondoltam, hogy a svájci oktatás legfőbb célja, hogy mindenki tökéletesen belesimított-idomított jómunkásember legyen. Abból tökéletes, ha lehet se kevesebb, de több sem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A személyes véleményem szerint a szabályok betartása mindenekelőtt... Ha még csak matekból érettségizett le, nem minden tárgyból, akkor nem lenne szabályszerű a felvétele. Viszont lehetőséget biztosítanak neki a továbbfejlődésre, az egyetem keretein belül is. Én úgy látom, hogy az igazán tehetségesekre odafigyelnek. A többiek pedig ... hát igen, a jó munkásember fontos! :)

      Törlés