2013. szeptember 13., péntek

Szülői értekezlet

Már 5. hete tart az iskola, és igazán kíváncsi voltam, hogy hogy néz ki errefelé egy szülői. Este 7-kor kezdődött, hogy minden dolgozó ember odaérhessen. Első körben az aulában gyűlt össze az összes elsős gyerek szülője, kb. 130-140 ember. Az iskola igazgatója bemutatkozott, bemutatta az iskolát és a tanárokat, ill. azon tanárok nagy részét, akik az elsősöket tanítják. Szépen felsorakoztak, külön azok, akik újak az iskolában és külön a régiek. Mindenkiről mondott pár szót, pl. hogy mióta tanítanak, esetleg előtte mivel foglalkoztak (pl. a gépírást tanító hölgy egyúttal a titkárságvezető is, ill. az egyik nyelvtanár szintén a titkárságon dolgozott korábban).

A magyar rendszernél egy kicsit összetettebb az iskola, ugyanis egy gyűjtőintézmény alatt többféle oktatás folyik (Realschule, Sekundarschule, RIK - Regionale Integrationskurs, ide járt Bogi tavaly, és még nagyobbaknak is van egyéb képzési forma). Összesen 385 diák és 60 tanár van.

Korábbi írásom az iskolareform-kezdeményezésről itt olvasható. Ez ugyan nem lett megszavazva, de azért beindult egyfajta változás, sőt már a tervezési fázisban van egy új, ilyenfajta iskolaépület. Az iskolaépület, ahová Bogi 2 éven át nemzetközi iskolába járt, idén felszabadult, mert elkészült a nemzetközi iskola új épülete. Az ilymódon felszabadult épületben kísérleti jelleggel egy fedél alatt tanítanak 1-1 osztályt a felső tagozat 3 szintjéből (Real-, Sekundar- és Bezirkschule). Mivel amúgy is van átjárás az iskolák között, így ez még könnyebbé, motiválóbbá válhat. Jobb iskolába följutni úgy lehet, ha a fontos tárgyakból minimum 5-öse van a gyereknek (6-os a legjobb jegy), lefelé pedig akkor kerül, ha nem éri el a 4-est. Osztályonként általában 1-1 gyerekről van szó, tehát azért nem tömeges az átjárás, viszont valóban működik, mindkét irányba (ha nem éri el a 4-est a fontos tárgyakból, akkor lekerül, azt viszont nem tudom, mikor van évismétlés). 

Korábban már írtam, hogy mi azt céloztuk meg, hogy Bogi megerősíti a német nyelvtudását a Sekundarschule-ban, közben persze hozza az 5-öst a fontos tárgyakból és átmegy a Bezirkschule-ba. Viszont annyira megtetszett neki ez az iskola és az osztálya, no meg annyira elege van abból, hogy állandóan új iskolába kerül, hogy nem szeretne oda menni. Ahogy tegnap megtudtam a szülői értekezleten, nem is lesz rá lehetőség, ugyanis most kerül megreformálásra a rendszer és az alsó tagozat 6 osztályos lesz a mostani 5 helyett, a felső (ami ugye a Real-, Sekundar- és Bezirkschule-ra oszlik) 3 osztályos lesz. Ez azt jelenti, hogy a felső tagozaton jövőre nem indul első osztály, hiszen az alsóban 1 évvel tovább maradnak. Így hivatalosan is lőttek annak a lehetőségnek, hogy Bogi átmenjen a Bezirkschule-ba, mert nem indul 1. osztály (igen, megint elsősnek kéne lennie, nem folytatólagos, hogy a Sek-ben már elvégezte az elsőt, akkor a Bez-ben folytathatja a 2.-at). Így igazából most egy darabig nem kell gondolkodnunk, az élet megoldotta a helyzetet.

Az igazgató után egy szociális munkás tartott rövid prezentációt a kamaszkorról. Az ő feladatuk, hogy a gyerekeknek, szülőknek és a tanároknak egyaránt segítséget nyújtsanak, amennyiben arra szükség van. Beszélt az életkori sajátosságokról, a kamaszok által használt nyelvezetről (pl. az angol rövidítésekről és betűszavakról: yolo - you only live once, l.i.f.e. - love isn't f...ing easy, bff - best friends forever, tanken - Alkohol konsumieren, Erziehungsfraktion - Eltern,  chillen - entspannen) érintette az internet és mobiltelefon-használatot, ill. arról is, hogy az illetékes hivatal szerint melyik életkorban mennyi az ajánlott zsebpénz. Alsó tagozatban azt javasolják, hogy hetente kapjanak a gyerekek zsebpénzt, felsőben már havonta, alsótól évente növekvő összeget, ami az 1. osztályban heti 1 frankról indul és évente 1 frankkal növekszik. Megnyugodtam, hogy teljesen tudatlanul is Bogi korosztályának megfelelő összeget adunk neki, annyi különbséggel, hogy heti elosztásban. Hamarosan ki fogjuk próbálni a havi zsebpénzt is. A gyerekek pénzügyi neveléséről itt olvasható egy cikk.

Ezek után az osztályok elmentek az osztályfőnökökkel az osztálytermekbe. Minden szülő a saját gyerekének a helyére ült, az asztalokra, amik emelhető magasságúak, nagy papírra ki volt nyomtatva a gyerekek neve. Üdítőt és poharakat is tettek az asztalokra. Az osztályterem nagyon hangulatos volt, és ami nagyban eltért a magyartól az az, hogy nem hosszú-keskeny, hanem inkább széles. Ez azért nagyon jó, mert nem 10 sorban ülnek a gyerekek, ami azt jelenti, hogy az utolsó sorokban ülők már alig látják a táblát és a tanárt, és fordítva, hanem összesen 3 sornyi pad van. Igaz, hogy Bogi osztályában összesen 24-en vannak, de feltűnő, hogy az osztályterem "fordítva" van berendezve. A tanár háta mögött van egy nagy könyvespolc (inkább könyvszekrény), kéznél az összes tankönyv és oktatási segédanyag, a gyerekek mappái, ill. egy mágneses tábla, amin az órarend, az osztálynévsor és bármi fontos, aktuális információ elfér.

A tanár bemutatkozott, viszonylag sok személyes információt is elmondott (17 éve tanít, van egy gyereke, mik a hobbijai stb.), aztán elmondta, hogy melyik tantárgyból most éppen mit tanulnak. Minden gyerekről készített fényképet, amit összerakott egy nagy osztályfényképpé, ezt kivetítette, miközben arról beszélt, hogy mennyire szereti az osztályt, milyen jók és figyelmesek a gyerekek, élmény őket tanítani. Történelem órán először arról beszéltek, hogy tulajdonképpen mi is az a történelem és hogy a családoknak is van történelme. Ennek keretén belül meg kellett a gyerekeknek interjúvolni a nagyszüleiket, adott kérdések mentén, pl. hogy milyen volt az élet akkoriban, mit csináltak a szabadidejükben és családfát is kellett készíteniük. Amit a gyerekek elmondtak a nagyszülőkről, dédszülőkről érdekességeket, azt a tanár rögzítette és lejátszotta a szülők számára. Nagyon érdekesek voltak. Több gyerek dédnagyszüleinek volt 10-12 gyereke, volt 1-2 ilyen-olyan bajnok, meg voltak jópofa - bakis - családi történetek is.

Végezetül azt javasolta a tanár, hogy mi szülők is kezdjünk el networkingelni, kommunikálni egymással, hiszen a gyerekek is ezt teszik (sokszor azzal érvelnek, hogy mindenkinek megengedik, megveszik stb., ami nem mindig igaz, de ezt csak úgy deríthetjük ki, ha mi szülők is beszélünk egymással).

Bogi itthon izgatottan várta, hogy elmeséljem a hallottakat. De az első kérdése az volt: ugye, hogy milyen kedves a tanár?

3 megjegyzés:

  1. Húúú azért ez az egész real-Bezirk-sekundar, etc -Schule még kicsit bonyolultan hangzik nekem :))Kíváncsian olvasom mindig, amikor a suliról írsz, ki tudja, hol leszünk 2-3 év múlva, de infók mindig jól jönnek :))
    örülök, hogy szimpatikus a tanár és jó helyen van Bogi!!!¨
    Szép hétvégét Nektek, puszi Orsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Még én sem vagyok teljesen képben, de igyekszem informálódni ...

      Törlés