2013. szeptember 8., vasárnap

Hasliberg - túrázás

Kilátás Meiringen Twing parkolóból a Lungernsee irányába

Az ősz (amit én magyar aggyal onnan számolok, hogy elkezdődött az iskola) egész szép időt hozott. Ez praktikusan azt jelenti, hogy lehet kirándulni, túrázni menni, hiszen nem esett az eső. Ilyenkor igazán vétek lenne a lakásban vagy valamilyen múzeumban, esetleg áruházban tölteni az időt.

Irány az ország közepe, és ezt most a szó szoros értelmében kell venni - bár ez csupán a helyszínen derült ki. Végül csupán néhány km-nyire voltunk tőle (na jó, közel 3 órányi járásra), mivel egy másik túraútvonalon indultunk el. Svájc geográfiai középpontját Älggi-nek hívják, 1.650 méter magasan fekszik az Alpokban Obwalden kantonban és 2003 óta az év embere itt kap emléktáblát. Egy kis csalás van a dologban, mert a valódi középpont nehezen megközelíthető helyen van, ezért 500 méterrel délkeletebbre van a túristabarát, látogatóbarát középpont.

Luzern után nem sokkal tértünk le az autópályáról, még kb. fél órányi, gyönyörű környezetben megtett autókázás után értük el Meiringent (innen Interlaken is csak egy köpésre van). A település Twing nevű parkolójában hagytuk az autót, innen felvonóval mentünk fel Käserstattba, 1831 méterre. Innen - ha lefelé szerettünk volna menni - monster bike-ra pattanhattunk volna, de mi még csak akkor érkeztünk, így hát fölfelé gyalogoltunk.

Ahogy az alábbi térkép mutatja, hatalmas területről van szó, ami ilyenkor a túrázók, télen pedig a síelők paradicsoma, bár télen is lehet túrázni. 13 felvonó és összesen 60 km-nyi sípálya várja a téli sportok szerelmeseit, de mivel mi nem síelünk, a nyári programot választottuk és nagyszerűt túráztunk ezen a csodaszép tájon. A térkép bal alsó sarkából, bár inkább a közepe felétől indultunk - felvonóval -, aztán túráztunk egy nagyot a Mägisalpig, majd még egy felvonóval fölmentünk a jobb fölső csúcsig, Planplattenre.

A felvonó, amivel felmentünk, lefelé, gyalogosan fényképezve

Voransicht

Ott már nagyon gyorsan mozogtak, alakultak, gomolyogtak, oszlottak a felhők (2.245 méter magasságban), az egyik pillanatban még nem láttunk semmit, majd előbukkantak a szemközti hegyek, csak hogy gyorsan újra felhőkbe burkolózzanak.

Itt jól belakmároztunk a helyi nevezetességből, az Älplermagroniból, ami valójában makaróni szalonnával és sült hagymával, jó kalóriadúsan, a hegyi túrázók nagy éhségét csillapítandó, és rögtön a desszertet is hozzáeszik, Apfelmus (almaszósz) formájában. Meglepő, de kellemesen finom párosítás. Az alábbi képen a kisadag látható - bőven elegendő volt.

Teli gyomorral várt ránk a túra nagyobbik fele, ugyanis innen gyalogosan mentünk le (nem emlékszem pontosan, hogy 6 vagy 8 km-t), 540 métert ereszkedve. A kanyargós ösvény nyílt terepen vezetett, ahol időnként mormoták füttyögését lehetett hallani és útközben tehenekkel és kecskékkel is találkoztunk. A növényvilág is lenyűgöző volt. Mire leértünk (a felvonó kiindulási pontjához, Mägisalpra, nekem már megfájdult a térdem. De most jött a java! Itt trotti bike-ot béreltünk, ezzel suhantunk lefelé, 3 km-en keresztül. A bukósisak természetesen kötelező volt. Én, mivel nemcsak a síeléstől, hanem a lefelé biciklizéstől is félek, végig erősen szorítottam a fékeket, ezért utolsóként értem be a célba, de mindannyian nagyon élveztük. Erről fénykép nem készült, tekintve, hogy mindannyiunk mindkét keze foglalt volt.

A képen látható legmélyebb pontig ereszkedtünk le, és még tovább

Útközben képeskönyvbe illő tájakat és házakat láttunk. Rengeteg fényképet készítettem, nem is tudok most csak néhányat kiválasztani, annyira szépek, hogy muszáj többet megmutatnom belőlük.

Ebből az épületből béreltük a trotti bike-okat
A trotti bike-ról leszállva újabb fel-, vagyis levonózás következett, ahonnan pedig további gyalogos ereszkedés a parkolóig. Itt már üdülőövezeten keresztül haladtunk, sok-sok kiadó ház és apartman között, még mindig gyönyörű tájon.

A szánkók és a hólapát várják a telet ...
... csakúgy, mint a hókotró

Benzinkút
Viszlát, gyertek máskor is!

A törpéről jut eszembe, van gyerekeknek készült törpés túraútvonal is, apró faházakkal, amik be is vannak rendezve, és az étterem ablaka is tele van törpékkel ott, ahová a trotti bike-kal érkeztünk, a Planplatten éttermében pedig törpevilág van a vitrinek mögött.

1. Ezt sem ismertem még.
    Fantasztikus!
    Köszi.

2. Szuper túra lehetett, a Lungerersee annyira szep, sokszor elautoztunk mar mellette, turakat is terveztünk mar, csak a megvalositas hianyzott eddig :) A trotti is szuper lehetett, mi is nagyon szeretjük!!! Szepek a fotok is!!!!