2013. július 12., péntek

Autópályamatrica áremelés? No thanks!

Auch eine Erhöhung auf 70 Franken wurde diskutiert: Autobahnvignette 2012 auf der Frontschutzscheibe eines Autos. (Archivbild Keystone)
Fotó innen

Svájcban minden autós számára kötelező a 40 frankos éves (14 hónapos) -  autópályamatrica megvásárlása. Ahogy belép a külföldi autós az országba, azonnal vásárolnia kell matricát. Akkor is, ha nem autópályán közlekedik, bár Svájcot elég jól behálózzák az autópályák. Ellenkező esetben 200 frank büntetéssel számolhat, plusz a matrica megvásárlásának ára.

A matrica ára 1995 óta változatlan. 40 frank, ami jelenlegi árfolyamon kb. 10.000 Ft. Egy egész évre (sőt, 14 hónapra, dec. 1-től következő év jan. végéig), az egész országra. Csak összehasonlításképpen: Magyarországon most ennyiért 2 havi matricát lehet vásárolni. Tavasszal a parlament (a svájci) úgy döntött, hogy 2015-től 100 frankot kell majd fizetni egy éves matricáért, ebből fedezendő az autópályák karbantartását és új utak építését (legalábbis a költségek egy részét). Zárójelben jegyzem meg, hogy itt valóban jó minőségűek az autópályák, mert a megelőzésre költenek, nem a foltozgatásra. És valószínűleg oda megy a pénzt, ahová szánták ... Az emelés ellenzői szerint ugyan csak a befolyt összeg 1/3-át fordítják ilyen célra. Szerintük előbb meg kéne vizsgálni, hogy milyen fejlesztésekre van szükség és az mennyibe kerül majd és ahhoz kell igazítani a jövőbeli matricaárat. A többletbevétel nem kevesebb, mint 305 millió frank lenne a 100 frankos árral (150%-os emelés), a terv pedig 390 km-nyi út építése. A szövetségi kassza összbevétele pedig - állítólag - nem kevesebb mint 95 milliárd frank az autóforgalomból, de ennek 70%-a a nagy kalapba megy.

Sokan ellenzik ezt az emelési tervet, de megalakult a támogatók pártja is. Megkezdték az aláírásgyűjtést az ellenzők és rekord idő alatt össze is gyűjtötték a szükséges aláírások kétszeresét és be is nyújtották a népszavazási bizottságnak.

Az ellenzők érvei között szerepel többek között (az amúgy is más célra megy a pénz, miért az autósok fizessék mellett), hogy tervben van a 40 frankos matrica megtartása a külföldi túristák számára, ezáltal azonban előnyt élveznének a külföldiek azon svájciakkal szemben, akik csupán ritkán használják az autópályát, mégis meg kell venniük a matricát. A VCS (Svájci Közlekedési Klub) is gyűjtött aláírásokat, ők azonban pont hogy nem szeretnék, ha több út, esetleg egy 2. Gotthard alagút épülne - féltik a környezetet.

A végső döntést a választópolgárok fogják meghozni a november 24-i népszavazáson.

További cikk még itt és itt.

1 megjegyzés:

  1. Kíváncsi vagyok a végeredményre.Én egyetértek az emeléssel, ami még akkor is töredéke az otthoninak. Az utak állapota pedig összehasonlíthatatlan.
    Fontos a környezetvédelem is, de a megemelkedett népességszám miatt szükséges új utak építése. Úgy gondolom, hogy a döntéshozók felelősen döntenek majd, és a kecske is jól lakik és a káposzta is megmarad elv érvényesül.

    VálaszTörlés