2013. június 10., hétfő

Oldtimer-time


A jó idő biztos jele, ha előkerülnek téli rejtekhelyükről a veterán autók és üde színfoltot képeznek az utakon. Igazi autócsodákkal lehet ilyenkor találkozni és egy röpke pillanatig egy régebbi korban érezhetjük általuk magunkat.

Ausstellung

A veterán autóknak egyre nagyobb divatja és piaca van. Közel 250 ezer található belőlük jelenleg Svájcban (oldtimer, youngtimer). Megdobták a piacot a néhány évvel ezelőtt felbukkant gazdag oroszok, ill. a pénzügyi/gazdasági válság elől pénzüket a bankból értéktárgyakba menekítők is. Az oldtimerek igazán jó befektetések, ugyanis akár évi 20%-ot is nő egy-egy autó értéke. Egy 1989-es Porsche 911 Cabriot 10 évvel ezelőtt még 20-30.000 frank közötti összegért meg lehetett venni, ma már 90.000 alatt nem lehet hozzájutni. A "hozamhoz" ugyan nem lehet minden évben hozzájutni, csak az autó újraértékesítésekor, addig viszont költségeket generál. Egy ilyen autó fenntartása ugyanis minimum évi 5.000 frank.

Szerencsére azért nem csak a gazdagok szórakozása a veterán autó, vagyis nem csupán befektetésként szolgál. Nagy különbség van ugyanis a befektetési célból és a szenvedélyből vásárló között. A luxuskategória csak 10%-át teszi ki a teljes oldtimer-állománynak. Egy átlagos oldtimer kb. 30.000 frankot ér. A legtöbbjük általában vasárnap lát napfényt és szolgál eredeti funkciója szerint - évi 2-3.000 km-nél többet nem futnak. Egyesek személyiségük kifejezését látják egy ilyen autóban, mások közösségi élményt is keresnek. Több mint 100 oldtimer klub működik az országban, 10.000-et meghaladó taglétszámmal.

A vevőkör egyre fiatalabb, noha nem kis, sőt gyakran csillagászati összegeket is elkérnek egy-egy ritkább, működőképes modellért. A 30-45 éves korosztály 80.000 franknál általában megáll, az idősebb - és ezáltal valószínűleg tehetősebb - korosztály azoban akár 6 számjegyű összeget is kifizet.  Egy jó vételt nem vezérelhet pusztán a szenvedély. Szakértelemre, kitartásra és persze sok pénzre van hozzá szükség. A legkeresettebbek mostanában a verseny- és ralley autók: Ferrari, Alfa Romeo, Porsche, Maserati ... A ritkaságok közé számít pl. a Lamborghini Miura S és SV, ami 1968 és 1974 között készült - ezekért 500-800.000 frankot is elkérnek. A 60-as, 70-es években készült Ferrarikért, ill. a brit gyármányú Jaguarokért és Austin Healeykért is mélyen zsebbe kell nyúlni. És akkor még nem is beszéltünk a háború előtti Alfa Romeo 8C-ről. A youngtimerek (20-30 éves járművek) között a VW busz és a T1 a nyerő.

Ezen autók piaca egy kicsit eltér újabb társaikétól (és fordított arányban áll a tőzsde teljesítményével): apróhirdetésen kívül aukciókat is rendeznek. A Bern kantonbeli Toffenben található Oldtimer Galerie 1991 óta rendez évi 2-3 alkalommal oldtimer aukciót, ahol 1.500 látogató fordul meg. Az eladási kvóta általában 65-85% közötti.

Einblick in den Auktionssaal
 
Másik fontos rendezvény a veterán autók szerelmeseinek a genfi Palexpo területén minden októberben megrendezett sportautó aukció.


Oldtimer GP Brugg

Májustól szeptemberig 13 rendezvényt találtam egy veterán autókra szakosodott portálon, de még ennél is több van. A hozzánk legközelebb eső június 22-én, Bruggban (Aargau kanton) kerül megrendezésre, Oldtimer GP néven. Több mint 150 jelentkező adta már le a jelentkezését, ami jóval meghaladta a szervezők elképzeléseit és a versenyhez rendelkezésre álló starthelyek számát. A bruggi kerékpár-pályát átalakítják autóversenypályává, ami gyakorlatilag négyszögletű, 90-os kanyarokat kell majd bevenni a résztvevőknek. 1982-es évjáratig bármilyen autóval, motorral, versenyautóval lehetett jelentkezni a versenyre. Igaz, nem lesz se időmérés, se érkezési sorrend, vagyis nyertest sem hirdetnek, sőt, a felvezető autó a résztvevő járművekhez igazítja majd a sebességét, tehát esztelen száguldozásra azért nem lehet számítani az összesen 980 méteres pályán. Belépőjegy 16 éves kortól, 10 frank. 2010-ben rendezték itt az első, hasonló "versenyt" próba gyanánt, de ez a mostani lesz az első igazi.




"Már jóval a Formula–1-es világbajnokság 1950-es elindulása előtt elkezdődött az autóversenyzés története. Az első autóversenyt 1894 rendezték meg, az első modern Grand Prix-t 1906-ban, amelyet a magyar Szisz Ferenc nyert meg. A két világháború között az évadokban már több verseny szerepelt. A második világháború után, 1946-ban rögzítettték a Formula–1 szabályait, 1950-től elindult a világbajnokság. Az autóversenyzés Franciaországban kezdődött. Az első autóversenyt 1894. július 22-én, a Le Petit Journal párizsi újság szervezte. A versenyzőknek a Rouen-Párizs útvonalat kellett teljesíteniük. Ezeknek az autóversenyek a nyomvonala általában a nagyobb francia városoktól (Marseille, Bordeaux) Párizsig tartott, később európai nagyvárosok között, mint Berlin, Madrid, vagy Bécs. A sok halálos baleset után elterjedtek a körpályákon való versenyek. 1906-ban a francia automobilklub megszervezte az első Grand Prix-t, magyarul nagydíjat. A versenyt Le Mans-ban tartották, egy 105 kilométer hosszú pályán. A 32 induló közül a magyar származású Szisz Ferenc győzött egy Renault-val." (Wikipedia)

http://www.oldtimertreffen.ch/ - Céljuk, hogy minden, ami az oldtimerekkel kapcsolatos (rendezvény, műhely/szerviz, úticél, keres-kínál), egy helyen megtalálható legyen

2 megjegyzés:

  1. ha nekem sok pénzem lenne, ami nincs, akkor biztos vennék egy Ford T-modellt v. ha az már nem kapható, egy A-modellt

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én az autónak max. a színét tudom megjegyezni, de látványnak nagyon élvezem a szép és a régi autókat ... :)

      Törlés