2013. június 23., vasárnap

A következő iskola

Lassan itt a tanév vége - igen, itt - az évközbeni több tanítási szünetnek köszönhetően - jóval később kezdődik a nyári szünet és persze hamarabb is ér véget. Összesen 5 hét adatik ilyenkor az iskolásoknak a regenerálódásra.

Már jó egy hónapja (vagy talán kettő is volt?) behívott minket Bogi tanára, hogy megbeszéljük a hogyan továbbot. Most ugyanis nyelvi előkészítő, ún. integrációs osztályba jár, mivel az első itt töltött évet nemzetközi iskolában töltötte, ahol az angol a tanítás nyelve. Az átmenetet a nemzetközi és a helyi iskola között pedig a nyelvi előkészítő osztály hivatott megoldani.

Korábban már írtam a svájci oktatási rendszerről is. Bogi ugyan már 8. osztályba menne, vagyis az régi otthoni osztálytársai most a 7. osztályt végeznék, itt úgy döntött a tanár, hogy a saját érdekében 6. osztályba fog kerülni. Sokat vívódtunk rajta, hogy erőltessük-e egy kicsit, hogy megpróbálja rögtön a Bezirkschule-t, de akkora volt benne az ellenállás, hogy hagytuk. Amúgy sem tudjuk, hogy mennyi ideig leszünk itt Svájcban, ez okozza a legnagyobb fejtörést. Hiszen ha hazaköltözünk, Bogi már így is 2 évvel le van maradva (ill. a komplett felsős tananyaggal), de ha maradunk, akkor az itteni továbbtanulását meg előkészíteni, megalapozni.

A 6. osztály az tulajdonképpen 1. osztály, mert 5. után a Primarschule (alsó tagozat) tanulói 3 különböző iskolába kerülnek szétosztásra, tanulmányi eredményeik alapján. A leggyengébb tanulók a Realschule-ba, a jobbak a Sekundarschule-ba, a legjobbak pedig a Bezirkschule-ba mehetnek tovább. Gimnáziumba csak a Bezirkschule-ból lehet továbbjutni, de az iskolák között jó tanulmányi eredménnyel van átjárás, de rossz esetén is, csak éppen lefelé.

Die Struktur der Volksschule im Kanton Aargau
Grafikon innen

A Bezirkschule-ról több forrásból is azt hallottuk, hogy nagyon nehéz, még a svájci gyerekeknek is (legalábbis svájci viszonylatban, svájci felkészültséggel, vagyis nem jelenti azt, hogy a magyar iskola ne lenne ugyanolyan nehéz vagy nehezebb). A szomszéd kislány, aki Bogival egyidős, ebben a tanévben kezdte. Külön tanárt fogadtak mellé, hogy felkészítse az új iskola követelményeire. Bogi - aki még nem igazán tudta eldönteni, hogy mi érdekli és hogyan tovább - már év közben úgy gondolta, hogy a Bezirkschule-ba biztos nem szeretne menni. Minek a sok stressz, ha nem muszáj ...

A tanárral való beszélgetés során a tanár elmondta, hogy Bogi ügyes, okos, de egyetért a döntésével, nem baj, ha nem a legerősebb iskolába megy rögtön, hanem egy kicsit megerősödik a nyelvtudása. Sőt, jobbak az esélyei a továbbtanulásra, ha erősek az alapok. Utána még mindig van lehetősége átmenni. Pl. ha jövőre, vagyis a Sekundarschule első osztályában (6. osztály) minden fontos tárgyból minimum 5-öst kap (6 fokozatú az osztályzás). Matekból eggyel lejjebbi szintet fog tanulni, mint most, tehát abból muszáj lesz hoznia a szintet, angolból tuti menni fog és a franciát is már elkezdte idén, jövőre ugyanazt fogja tanulni, szóval annak is mennie kell. Ezekből azt hiszem, csak a matek fog számítani, de sok időt és energiát nem fognak elvenni Bogi életéből. Az kelleni fog a németre, meg a többi tantárgyra (történelem, földrajz, biológia).

A tanár leadta a jelentkezést a Sekundarschule-ba, ahonnan 1 hete megkaptuk a felvételi papírt, a jövő évi osztálynévsorral (névvel, címmel!), ill. az órarenddel. Az osztálytársak címének megadása egy kicsit szokatlan és egyben aggályos is számomra, ha megkérdeznének, nem biztos, hogy hozzájárulnék.Viszont kiderült, hogy egy nemzetközi iskolai osztálytársnő húga is Bogi osztályában lesz, akinek az anyukájával ráadásul jóban is vagyok. Rögtön meg is beszéltünk egy találkát, amire jövő héten kerül majd sor, hogy összehozzuk a lányokat. Így legalább egyvalakit ismerni fog már, nem lesz mindenki - újra, 3. alkalommal - vadidegen.

Bogi már most szomorkodik egy kicsit, hogy az új barátnői mind más-más iskolába kerülnek, de remélem, hogy sikerül tartaniuk a kapcsolatot, hiszen senki sem lakik nagyon messze innen.

A héten volt egy cikk az újságban az iskolákról, hogy ma jóval kevesebb az időn túl végző diák, ugyanis nem divat már az osztályismétlés, ami nem oldja meg a problémát. Az osztályismétlők az új osztályban is a lista végén kullogtak. Ehelyett felzárkóztató órákat tartanak számukra olymódon, hogy valamilyen kevésbé fontos tantárgy helyett járhatnak rá.

Egyébként az integrációs osztályból kikerülők, tehát Bogi is visszajárnak még egy ideig német nyelvórára a korábbi nyelvtanárukhoz, az új iskolából.

4 megjegyzés:

  1. Nem egyszerü dolog ez az egesz ovi/iskolavalasztas, remelem, hogy Boginak tetszeni fog az uj helyen es jol erzi majd ott magat! Es akkor a Sekundarschulebol nem is tud tovabbtanulni?? Kicsit bonyi ez a rendszer nekem... Szep hetet Nektek! Orsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igazából nem mi választunk, hanem a jegyek ill. a tanár döntik el, hogy hová mehet tovább. Ebben az esetben, mivel jók az eredményei, mehetne a Bez-be, de a nyelvtudás és az itteni alapok hiánya miatt jobban jár (állítólag), ha először nem oda megy. A Sekundarschule-ból csak szakközépbe mehet, onnan viszont nem lehet egyetemen továbbtanulni.

      Törlés
  2. Szia Szilvi,

    szerintem is jobb, ha megerősödik a nyelvtudása, aztán meglátjátok. Így nyert még egy évet. Később ez nem fog számítani, most viszont abból a szempontból rendkívül előnyös. hogy egy erős nyelvvel jobban tud majd tanulni. Sok sikert kívánok neki!
    Legyen szép napod, Karina

    VálaszTörlés
  3. Nekem az a véleményem, hogy itt egyáltalán nem problémás, ha valaki "lemarad" egy évvel. Ez sajnos otthon egy megbélyegzés, emiatt furcsa átállni a svájci szemléletre.
    :)
    A nyelv nagyon fontos, hisz a felső tagozatban sok új tantárgy jön be, aminek a követése nem egyszerű, ha nem tökéletes a nyelvtudás.
    Ha a nyelv erős, akkor nem lesz probléma a Bezirkben sem.
    :)

    VálaszTörlés