2013. április 18., csütörtök

Hív a vasút...

 

Glacier Express Landwasserviadukt
Fotók innen

... vár a MÁV, mondanánk, ha Magyarországról lenne szó, de nem arról van szó, hanem a svájci vasúttársaságról, az SBB-ről.

A magyar rádió egyik adásában hallottam egy rövid interjút egy újságíróval, aki 3/4 évig Svájcban élt. A riporter megkérdezte, hogy mit tudna mondani, mi az, amiben Svájctól lehetne példát venni, ill. mi az, amiben Svájc vehetne példát Magyarországról. A 2. kérdésre nem érkezett válasz, az 1.-re pedig azt a valóságot nem teljesen érzékeltető választ adta az újságíró, hogy Svájcban egy kicsivel jobb a tömegközlekedés (és nem éreztem cinikus élt a hangjában). Én inkább fényévnyi távolságot vélek felfedezni a 2 ország tömegközlekedése között, az okok feltárása nélkül.

Svájcban ugyanis ami egyértelműen pozitív és abszolút hibátlan, világszinten is szinte páratlan, az a tömegközlekedés.  Hihetetlen jól kiépített és megszervezett, összehangolt, tiszta és pontos. Nincs az országnak olyan pontja, ahová ne lehetne - akár több, de gyors átszállással - eljutni. Nincsenek többórás várakozási idők az átszállások között, olyan meg pláne nincs, hogy a napi 3x közlekedő vonat érkezése előtt 2 perccel menjen el a csatlakozás. Sőt, az átszállások gyakran annyira szorosan vannak kiszámolva, hogy nincs idő téblábolásra, bizony sietni, hovatovább futni kell, hogy elérje az ember a több vágánnyal arrébbról induló másik vonatot. 

A járművek mindig tiszták - kívül és belül egyaránt. Magyarországon már régóta várom az Alstom metrókocsik üzembeállítását. Már ősszel és télen is volt rá esély, hogy elcsípjük, de hiába vártunk és engedtünk el 4-5 metrószerelvényt, nem volt szerencsénk hozzá. Most azonban sikerült, zsinórban ezek a szerelvények járnak. Amilyen nagy volt a várakozásom, olyan nagy volt a csalódás is. A kocsik koszosak (világos színű a padló, amin nagy sötét foltok éktelenkednek), a csuklók nyikorognak, nyöszörögnek. De legalább kívülről szép, és nem mállik róla a festék. :)

Ami a jegyvásárlást illeti: Svájcban a megállókban vagy sok helyen az autóbuszokon is találhatók jegyautomaták, így nem fordul elő, hogy ott áll az ember a buszmegállóban és fogalma sincs, hogy honnan szerezzen buszjegyet. Újdonságként találkoztam Budapesten azzal az új megoldással, hogy felszállni a buszokra (vagy csak bizonyos buszokra?) csak az első ajtónál lehet, jegyet-bérletet a buszvezetőnek felmutatva. Nála - büntető feláron - vásárolható menetjegy. Fizessen csak, aki nem készült fel előre az utazásra és nem vásárolt be egy forgalmi csomópontban kellő mennyiségű menetjegyet...

Visszatérve a svájci tömegközlekedésre és azon belül is az SBB-re. 2010 óta 3 idős úr (egy német, egy francia és egy olasz nyelvű, reprezentálva az ország 3 fő nyelvét) havonta új utazási ajánlattal csábította az utazóközönséget az ország különböző pontjaira, a vasútállomásokon elhelyezett kis füzetkék formájában. Pár reklámfilm is készült velük, egy alább látható. Eredetileg 3 évig tartott volna ez a kampány, de 2012-ben korai nyugdíjazás lett a sorsuk.



Az új reklámfilm teljesen más stílusú, üzenetű és a szereplőjét sem az idősek otthonából választották (szóhasználat a belinkelt cikkből), jó pár évtizednyit fiatalítottak. A film alább látható. Nekem azért tetszik, mert nagyon jól bemutatja a svájci vonatok minőségét, az állomásokat, a vonatutazás hangulatát. Jó, bevallom, mi sokat vonatozunk és örömmel. Jövő héten első alkalommal fogunk panoráma vonaton utazni, ami 2 okból is panoráma: az egyik, hogy hatalmas panoráma ablakai vannak, amik felívelnek a mennyezetre is, a másik pedig, hogy az Alpokon hosszában megy keresztül, csodálatos panorámát kínálva (Glacier Express).

2 megjegyzés:

  1. Én a múltkoriban azon mosolyogtam, hogy valamelyik otthoni busztársaság használt buszokat vett Genfből, és a korukat meghazudtoló, újszerű állapotban voltak. Ezen nagyon meg voltak lepődve.
    Hát igen...
    Itt mindenki vigyáz ezekre az eszközökre, mert a MIÉNK. Nem tudom, otthon hogyan lehetne ezt az egyes ember fejébe is belevésni.
    Ami előtt én mindig csodálattal adózok a forgalomérzékelős lámpák. Ha nincs forgalom, azonnal zöldet kapok. Párom szokott viccelődni, amikor egy-egy lámpához érünk. Képzeletbeli távirányítóját megnyomja és máris zöld a lámpa. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mi is táviráányítósat jázszunk, bár mi ezt a forgalomérzékelősdit csak a busznál fedeztük fel. :)

      Törlés