2013. április 5., péntek

Baden (is) fejlődik

Quelle: AZ
Fotó a belinkelt cikkből

Svájc-szerte akármerre megyünk, lépten-nyomon építkezésekbe, darukba, renoválásokba botlunk. 

Egy mai cikkből kiderül, hogy városunkban, Badenben mi minden épül most és a közeljövőben. Baden egy picike városka Zürich vonzáskörzetében. 17 ezres lélekszáma a fejlődés következtében mostanában emelkedett 19 ezerre, az álláslehetőségek száma is növekedett. Két nagy cég dominál itt az energiaszektorból, az ABB és az Alstom. Kis mérete ellenére megtalálható itt minden: hegyek, folyó, régi, fedett fahíd, modern nagy híd, kicsi gyalogoshíd, várrom a hegytetőn (erre még visszatérek), sétány a folyó partján, óváros, római fürdő, termálfürdők, kaszinó, modern cégközpontok, apró középkori házak, mozi, színház, múzeumok, iskolák, nemzetközi iskola, fittness- és wellness központ,  közkutak és szuper tömegközlekedés, no meg az ország első vasútállomása (Zürich-Baden első vasútvonal) - felsorolás a teljesség igénye nélkül.

A következő években összesen 1,5 milliárd frankot költenek építkezésekre, közülük a legnagyobb egy aluljáróval megspékelt körforgalom a város fő közlekedési csomópontján, ami csúcsidőben minden irányból bedugul (ez egy itteni kisvárosban elfogadhatatlan) - a népszavazás áldását adta rá és hamarosan megkezdődik a nagy építkezés (120 millió frank), ami - ha jól emlékszem - 2 évig fog tartani. A cikk összesen 23 projektet sorol fel és ebben még nincs is benne az óváros főutcájának jelenleg zajló generál-felújítása (összes csővezeték kicserélése és új díszburkolat, mellyel az utca végig sétálóutcává válik).

A várromra visszatérve: a várat az ezredforduló környékén építették. Több ura is volt, számunkra a legismertebbek közülük a Habsburgok. Gyógyfürdői miatt kedvelt találkozóhely volt a város, politikai és üzleti tárgyalásokra egyaránt szívesen gyűltek itt össze. A reformáció 16. századi hódító útján Zürichben talált nagy visszhangra, olyannyira, hogy svájci fellegvárává vált. A vallási hovatartozás zászlaja alatt bizony mások, máshol is sok háborút vívtak, sőt, Appenzell kanton 1597-ben emiatt vált ketté (Appenzell Innerrhoden - katolikus és Ausserrhoden - protestáns félkantonokra). Ekkortájt még nem volt minden jelenlegi kanton egymással szövetségben, viszont Zürich és Baden, mint közeli, szomszédos városok között elég sok háborúskodás és viszonylag szoros kapcsolat volt. Ennek egyik pozitív aspektusa az volt, hogy a zürichi uraságok szívesen jártak Baden gyógyfürdőibe (noha néhány száz évvel korábban előszerettel égették fel azokat egy-egy támadás során). De nemcsak onnan, hanem más városokból is jártak ide, épp ezért vonakodott Baden városa megadni magát a protestantizmus új szelének, kitartottak régi, jól bevált vallásuknál, csakúgy, mint a többi szomszédos város.

A várat a történelem során valamikor lerombolták, újjáépítését 1655-ben határozták el, mégpedig erődítmény formájában. Zürich, az örök rivális azonban nem nézte jó szemmel ezt a tervet, és tiltakozását fejezte ki ellene olyan formában, hogy polgárainak 6 évre megtiltotta Baden fürdőinek a látogatását és gazdasági szankciókat is bevezetett. Ennek ellenére 1692-ben megerősítették a várfalat, ez azonban már a tervezésekor technikailag elavult, ezért könnyen bevehető volt. 1712-ben így könnyen bevették a zürichiek. Lerombolták az erődítményt és arra kötelezték a badenieket, hogy a vár romjaiból református templomot építsenek. 1798. április 12-én francia nyomásra létrejött a Helvét Köztársaság. Az ezt megelőző napon hozták létre Baden kantont, mely 1803-ig létezett csupán, azóta Aargau kanton része. A város hosszú és kalandos története bővebben ezen a linken olvasható - németül.

2 megjegyzés:

  1. Baden egy nagyon hangulatos város, ahogy írtad, minden megtalálható.
    Nem véletlenül látogat el sok kiránduló ide. Nekem a kedvencem a sétáló utca, a kis üzletekkel, "kocsmákkal".
    Lusta módon lifttel szoktunk lemenni a folyópartra és sétálni egyet.
    :)
    Aki még nem jár itt, ajánlom figyelmébe.


    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az a lift nagy találmány, megváltoztatta a városka fő - gyalogos - közlekedési útvonalát. Korábban a nagy vagy a fa hídon keltek át az emberek és a sétálóutcán végigmenve jutottak el munkahelyükre (a dohányboltnak a "vonulási iránynak" megfelelően volt egy bejárata és egy kijárata). A gyalogos híd a lifttel ezt alapjaiban változtatta meg, egyrészt lerövidítette az utat Ennetbaden felől, másrészt jóval kevesebben járnak a sétálóutcán, ill. csak jobbára csak azok, akik sétálni, kávézni mennek (ezt egy városnézésen tudtam meg). :)

      Törlés