2013. március 19., kedd

Gyerekek és a média

Ugyan Bogi már nem a nemzetközi iskolába jár, de egy kedves barátnőm meghívására én is részt vehettem ma egy rendkívül érdekes előadáson. A vendégelőadó egy amerikai hölgy, Lisa Guernsey, akinek a témában meg is jelent már könyve Screen Time címmel. Ebben a könyvben azt járta körül, hogy mennyiben befolyásolja a 2-8 éves gyermekeket a képernyő különböző formái előtt eltöltött idő (játékkonzolok, videójátékok, tévé, DVD, iPad, e-book).

Bevezetésként egy nagyon érdekes home video-ra hivatkozott, ami a YouTube-on is fent van. A 9 hónapos baba először kap egy iPad-et, ezen igencsak jól eligazodik, ha valamire rábök, az reagál rá, tud nagyítani is. Utána kap egy színes magazint, amin viszont nincsenek ilyen funkciók! Hiába bökdösi a képeket, hiába húzza szét rajtuk az ujját, semmi sem történik. Gyanakodni kezd, hogy esetleg az ujja romlott el, ezért megbökdösi saját magát - csodák csodája, az ujjal semmi baj sincs, nagyszerűen lehet vele nyomást gyakorolni. Végkövetkeztetés: számára az újság, a képes magazin nem más, mint egy meghibásodott iPad...


Aztán itt van egy másik home video, amin a baba az iPad-en futtatott egyik programhoz beszél, ahhoz, amiben a cica visszamondja, amit hallott, csak egy kicsit más hangon. Időnként meg is simogatja, hogy doromboljon.



Valljuk be, ez azért más, mint amin mi, vagy akár a mi tizenéves gyerekeink felnevelkedtünk. Ma már sok országban az iskolák alsó tagozatában is iPad-en vagy számítógépen dolgoznak a gyerekek, nem ritka, hogy a házi feladat is a számítógéphez köti őket. A mostani gyerekek életének szerves részévé vált a képernyő mindenféle formája. Ezen a téren még igen kevés tapasztalat van, viszont már kutatják a témát.

A kutatók több feltételezésből indultak ki, melyek nagyrészt megdőltek (hogy rögtön az elején le is lőjem a poént).

1. Feltételezés - Az oktató jellegű műsorok hasznosak a gyerekek számára. A kutatás során a Clifford the big red dog című mesét nézették meg kisgyerekekkel, annak is azt a részét, amiben egy 3-lábú kutya bukkan fel a színen. A mese lényege a tolerancia hangsúlyozása lenne, hogy attól még, hogy valaki valamiben más, attól még ugyanolyan sok más szempontból és akár a barátunk is lehet, de legalábbis nem kell kiközösíteni. A filmkészítők és a felnőttek azt gondolták, hogy a mese jó hatással lesz a gyerekekre, megtanulják belőle mások elfogadását. Ehelyett megdöbbenten konstatálták, hogy a gyerekekben pont az ellenkezőjét váltotta ki. További vizsgálódás után rájöttek, hogy mindez azért lehetséges, mert a mese nagy része a kétségekről, a félelmekről, a másságról szól, csak az utolsó percekben fordul minden jóra. A gyerekekben azonban az marad meg, amivel hosszabb ideig foglalkozott a mese és még azt sem tudták feldolgozni, mire jött a rövidke feloldás, konklúzió.

2. Feltételezés - A háttérben futó tévéműsor nem hat a gyerekekre. Amerikában a hazaérkezési rutin 2. lépése a lámpagyújtás után a tévé bekapcsolása. Így gyakorlatilag minden gyerek úgy nő fel, hogy a háttérben megy valamilyen (bármilyen) tévéműsor és ezt teljesen természetesnek tartják. A kutatások azonban azt mutatták ki, hogy a gyerekek feszültebbek lesznek, rosszabbul alszanak ettől, sőt a játékokat is tovább és igényesebb módon játsszák, ha a szobában csönd van.

3. Feltételezés - 2 éves kor alatt nem ajánlatos elektronikus médiával szembesíteni a gyereket, vagyis pl. ne ültessük le a tévé elé. Ezt a vizsgálat után azzal egészítették ki, hogy egyedül ne, tehát ne a tévé legyen az elektronikus babysitter. Ha a szülő is a gyerekkel van, időnként megállítja szükség esetén a programot, lehetőség van a látottak megbeszélésére, akkor nem tartják károsnak.

Volt még néhány más feltételezés is, amikről most nem írtam.

A végkövetkeztetés a 3 C elmélet, a vonatkozó angol szavak kezdőbetűjéből:
1. Content matters - A tartalom fontos - tudja a gyerek követni a látottakat, megérti az üzenetet, van, aki szükség esetén elmagyarázza, segítsen feldolgozni a látottakat?
2. Context matters - A környezet is számít.
3. Every child is differenc - Vagyis minden gyerek más - ami az egyiknél beválik, a másiknál nem biztos, tehát személyre szabottan kell eldönteni, hogy kinek mit adjanak a kezébe.

Nevelési szempontból nagyon fontos még a média által uralt világban, hogy a gyereknek (nagyobbaknak is) határokat, korlátokat szabjanak a szülők a - bármifajta - képernyő töltött idő tekintetében. Érdekes módon ez növeli az iskolai teljesítményt is. Nem az a lényeg, hogy mi az a határ (10 perc, 1 óra, 3 óra), hanem az, hogy a gyerek érezze, a szülők foglalkoznak vele, nem mindegy nekik az, hogy akár egész nap a játékkonzolon lóg.

Ezen a linken látható a szerző összefoglalója (angol nyelvű) azon angol nyelvű weblapokról, melyek a gyerekeknek szánt különböző médiumokat és játékokat értékelik - szülő vagy szakértői szemmel.


4 megjegyzés:

  1. Szuper írás!
    Nálunk is van Ipad, wii, computer, de Domi csak meghatározott időnként használhatja, szülői odafigyelés mellett, kegészítendő a normál játékidőt.
    Viszont szerintem a technika nem vehető el a gyerekektől, nagyon ügyesek, más kérdés, hogy mikor és mennyit...egy babának nem az Ipaden kellene állatokat látnia, hanem a valóságban vagy a mesekönyvben.

    Az odafigyelés hatására az én fiam meg tudja különböztetni mindegyiket és ettől függetlenül rajzol, fest, legózik csendben, belemélyedve a játékba. Nagyon igaz: ez a legfontosabb.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is úgy gondolom, h a technika pluszt tud adni a hagyományos játékokhoz képest, de kicsi korban mindenképpen szülői felügyelettel, vagy inkább közösen, később pedig korlátozással.

      Törlés
  2. Èrdekes és egyben riasztó is az elsô videó. Az írás szuper, örülök, hogy rábukkantam :). Megerôsít sok mindenben (amit tudatosan vagy tudattalanul "teszek" a gyerekekkel), pl. hogy az esti meseolvasást nem pótolhatja semmi, és még lemaradva sincsenek, hogy nem tudják a computert meg az okostelefonokat kezelni :).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Magam sem gondoltam volna, de még egy 13 éves is tudja élvezni a meseolvasást és az esti "rutint". Egyszerűen szükséges a bensőséges hangulat kialakításához, megtartásához - ahogy az idő előrehaladtával növekednek a konfliktusok és az önállósodási kísérletek, talán még inkább. :)

      Törlés