2012. október 21., vasárnap

Chur

Néhány napja szokatlanul meleg van a délről jövő főnnek köszönhetően. Így - egy kicsit rendhagyó módon - úticélunkat az határozta meg, hogy hol van az országban a legmelegebb (bevallom, ez az én választásom volt). Félreértés ne essék, nem a 40 fokos hőségre vágytam, de október 21-én igenis jól esik az előző napok 9-11 fokos esős időjárása után a 22 fokos kellemes hőmérséklet. Így jutottunk el Graubünden kanton fővárosába, Chur-ba. Nem sok időnk volt a felkészülésre, mert óránként jár csak az a vonat, amivel a leggyorsabban el lehet jutni oda, így még reggelizni sem volt idő, csak a menetrendet megnézni.

Ez azonban nem gond, az állomáson feltankoltunk és útközben gyönyörködtünk a tájban. Véleményem változatlan és megmásíthatatlan: Svájc terepasztal-ország (sokszor legalább annyira mű is...).

A többiek annyira nem voltak elragadtatva, mert ahogy a vonat begurult Chur-ba, leginkább új és magas épületeket láttunk. Ilyeneket akár Magyarországon is láthatnánk és ott sem tetszenének. Így hát kicsit kelletlenül, a visszafelé menő vonat felé sandítva hagyták el az állomást. A vasútállomás végében van rögtön egy hatalmas buszpályaudvar, modern üvegkupolával. Innen indulnak buszjáratok pl. Arosa-ba, St. Moritz-ba, Lenzerheide-ba. Néhány percnyi sétával rátaláltunk a belvárosra is. Chur Svájc legrégebbi városa, a legkorábbi emlékek a korai vaskorig i.e. 3000-ig vezethetők vissza. Történelme töretlen, vagyis azóta megszakítás nélküli Chur történelme.

Jelenleg közel 34 ezer lakosa van, közülük 81% németül beszél, 5,4% pedig az ország 4. hivatalos nyelvét, a Rätoromanisch-t (rétoromán nyelvet) beszéli. Ezt a nyelvet összesen kb. 40.000-en beszélik, ők is csupán Graubünden kantonban. Különösebb ipari tevékenység nem folyik sem a városban, sem a környékén, a szolgáltatási szektorban dolgoznak leginkább az itteniek (a graubündeni kanton-kórházban pl. 1700-an). Országszerte ismert terméke a Bündeni diótorta (Bündner Nusstorte), amit az egész kantonban készítenek, szinte minden cukrászdában titkos recept alapján. Nagy előnye a tartóssága, 2 hónapig hűtőszekrényben tökéletesen eláll. Mi is vettünk belőle egy szeletet, de még nem kóstoltuk meg.

Fotó innen

Chur fontos közlekedési csomópont, ugyanis itt végződik a svájci vasúttársaság (SBB) normál nyomtávú vasútvonala, innentől délre már csak a Rhätische Bahn keskeny nyomtávú vasútja közlekedik tovább, összesen 384 km hosszan, többnyire Graubünden kantonban, kisebb részt Olaszországban. Disentis/Mustér-ben csatlakozik a Matterhorn-Gotthard Bahn, szintén keskeny nyomtávú vasútvonalhoz. A Rhätische Bahn legismertebb vonalai az Albula és a Bernina expressz, mindkettő az UNESCO Világörökség része 2008. júliusa óta. A fényképek alapján lélegzetelállító tájakon halad keresztül mindkét vasútvonal.

Visszatérve a belvárosra: álmos, kicsit kihalt kisváros benyomását keltette. Mire azonban körbesétáltunk, megnéztük a templomokat, lefényképeztük az összes épületet, kaput és falevelet, közben felébredt a város, s mire a visszafelé menő vonatunkhoz kellett sietnünk, már meg kellett küzdenünk a többi közlekedővel, hogy időben odaérjünk. Előtte azonban még vetettünk egy pillanatást a Plessur folyóra is. A Rajna egy picikét távolabb van, de nem messze, Graubünden kantonban ered, majd később a Bodensee-be (Bódeni tó) ömlik Konstanz-nál.

A mai kirándulás kellemes volt, szép és nagyon nyugis. Az ősz színei csodálatosan érvényesültek a felhőtlen kék égen. Nem volt rossz választás.