2012. június 10., vasárnap

Egyéb hivatalos vegyes

Egy költözést rengeteg helyen kell bejelenteni. Remélem, hogy mindenhová megtettem. Az internetszolgáltató mindenesetre nem kapta meg, de miután felhívtam őket, 1 órán belül átirányították a vonalunkat az új címre. Közben eladták nekem a tv-előfizetést is, plusz 2 (vagy 4?) CHF-ért. Ennyi még belefér. Küldenek új, kábelmentes modemet is, ill. már meg is érkezett, csak nincs itthon Józsi, aki beszerelné. Meg persze a tv is még dobozban áll, csakúgy, mint az összes berendezés.

Lassan lejár a 2 év, lejár az autónk vámmentessége is. Mielőtt hazamegyünk nyáron, intézni kell a belföldiesítését. Ezt két lépésben lehet megtenni. Elsőként ma elmentem a kantonunk vámhivatalába. Itt síri csendben dolgozott néhány ügyintéző. Rajtam kívül még egyvalaki volt, aki intézni akart valamit. Érkeztemre egy kedves úr állt fel, papucskában (!) odacsoszogott hozzám. Aztán minden lépésnél odajött hozzám, elmondta, megmutatta, hogy miket töltött ki. Két másik ügyintéző suttogva beszélgetett egymással. A 4. pedig csöndben lapozgatott egy dossziét. A lényeg azonban az, hogy levámoltattam az autót. A költségek a következőképpen állnak össze:
  • Importvám: 12-15 CHF/100 kg
  • Gépjárműadó: az autó vámmal növelt jelenlegi értékének (Eurotax vagy egy kereskedő írásos igazolása alapján) 4%-a
  • ÁFA: az autó vámmal és adóval növelt jelenlegi értékének 8%-a
  • Egyéb adminisztratív költségek: 64 CHF (a mi esetünkben)
Az ügyintézéshez mindenképpen vinni kell a 15.30-as dokumentumot is (ezt a beutazáskor csináltattuk, a vámmentességet biztosítja 1-2 évig).

Ezt követően a Közlekedési Hatóságnál (Strassenverkehrsamt) lesz a 2. forduló, itt cserélik le a vámrendszámunkat helyire, ill. az autó papírját (Fahrzeugausweis) is lecserélik, mivel azon is szerepel a rendszám.

Megtörtént a lakás átadása is. Hivatalos takarító céggel takaríttattuk ki, mert olyan előírások vannak a lakás tisztaságával, amit normál halandó (háziasszony egymaga) nem tud teljesíteni. Így 4 ember dolgozott a házban 6 órán keresztül. A takarító cégek ráadásul átadási garanciát (Übergabegarantie) is vállalnak. Vagyis, ha a lakást átvevő nincs megelégedve a tisztasággal, ők kötelesek azonnal korrigálni. A házt kiadó család jóbarátja, aki hivatalos minőségében ingatlanos, intézte a lakás átvételét. Igazán kukacos volt, minden elképzelhető dolgot leellenőrzött: minden ajtó- és ablakkeretet, redőnyrolettákat, polcokat, WC-csészét kívül körbe, csaptelepeket, mindent, semmit sem hagyott ki. Közel 1,5 órát tartott az ellenőrzés. Amikor nem voltak ott a takarítók, akkor azt mondta, hogy azért ilyen kukacos, mert kifizettem a munkát, ezért kapjam is meg érte a takarítóktól azt, ami jár. Néhány dolgot javíttatott (a rolettákon a véset nem volt tiszta, ezt újra takaríttatta), aztán mindent rendben lévőnek talált. Azonnal vissza is kaptuk a papírt, ami feljogosít minket arra, hogy a külön letéti számlán lévő kaucióhoz hozzáférjünk, vagyis felvehessük a 2 havi letétet. Ennek külön örültünk, mert úgy hallottuk, hogy sokszor nem kapják vissza a bérlők ezt az összeget, mert a lakásban keletkezett károk költségeit ebből vonják le. Az 5. kulcsot nem találtuk, még a szomszédokat is "meggyanúsítottuk", hogy náluk van, de miután határozottan állították, hogy már korábban visszaadták, jelentettük a tulajdonosoknak, hogy bocs, de hiányzik az 5. kulcs. Postafordultával jött is a válasz, hogy ők kérnek elnézést, mert rosszul írták az átadási jegyzőkönyvben, csak 4 kulcs volt. Mi pedig napokig aggódtunk, hogy most aztán vehetünk komplett új szettet, darabja 40 (vagy 80) CHF.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése