2012. május 14., hétfő

Gotthard alagút felújítása


A Gotthard alagút (Gotthard Strassentunnel) gyakorlatilag velem egyidős (1970. májusában kezdődtek az építési munkálatok, de csak 1980-ra készült el). Viszont ellentétben velem, ő már felújításra szorul (és ami engem illet, remélem, ez így is marad).

A Gotthard alagút nagyon fontos Svájc és talán Európa életében, hiszen az Alpok átszelésének legegyszerűbb módját biztosítja, ezáltal lehetővé téve az Alpoktól északra és délre fekvő vidékek összeköttetését.. Ezen kívül vannak a hágók, amik rosszabb időjárási körülmények között (általában ősztől tavaszig) le vannak zárva). A maga 16,92 km-es hosszával a világ 3. leghosszabb közúti alagútja (Norvégiában van egy 24,5 km-es, Kínában pedig egy 18 km-es), ebből egyenesen következik, hogy az Alpokat átszelő leghosszabb alagút is egyben.


Jelentőségéhez mérten hatalmas forgalmat bonyolít le. 2009-ben 6,1 millió autó haladt át rajta, ami óránként 700 autót jelent. Egy 2001-os tűz után, amiben 11-en vesztették életüket, változtattak a biztonsági előírásokon. Azóta a max. megengedett sebesség 80 km/ó, a min. követési távolság pedig 15 méter. Az autókat már az algútba való beérkezés előtt lámpa fogja meg. Ez a szabályozó rendszer  napi 3000-3500 autó áthaladását teszi lehetővé, szemben a korábbi 5500 autóval. Hétvégenként, ünnepek előtt gyakoriak a több órás és km-es dugók az alagút bejáratánál (azon az oldalon, ahonnan éppen vonulnak a tömegek - ünnepek előtt jellemzően dél felé, vagyis az északi bejáratnál, utána pedig visszafelé). Az alagút használata ingyenes, ill. mivel az autópályahálózat része, ezért a minden Svájcba belépő autós számára kötelezően beszerzendő 40 CHF-es autópályamatricával használható (vagyis semmi extra teendő nincs).



Néhány évvel ezelőtt, 2008-ban már kitűzték a célt, hogy az alagutat fel kell újítani 2018 és 2020 között. Több lehetőség is van, de mindegyik nagyon költséges. A környező kantonok (mint önálló döntési hatáskörrel rendelekző miniállamok) egyelőre még jutottak közös nevezőre a megoldással kapcsolatban. Az egyik lehetőség, hogy az alagutat teljesen lezárják és az addigra megnyíló Gotthard bázisalagúton (a gyorsvasutak számára épülő 2. Gotthard vasúti alagút, aminek átadását 2016. végére tervezik és amin keresztül a Zürich-Milánó szakasz 2 óra 40 perc alatt lesz megtehető, a mostani 3 óra 40 perc helyett, és a világ leghosszabb vasúti alagútja lesz) keresztül, vasúti kocsikra téve szállítanák át az autókat a hegyen át. Ehhez terminált kéne építeni az alagút bejáratához közel, amit az ottaniak elleneznek, hiszen rendkívül megnőne a településen átmenő forgalom. A másik megoldás szerint csak nyáron zárnak le, több egymást követő évben is, amikor a Gotthard hábó szabadon járható. 

Valahol azt olvastam, hogy új alagút fúrása is szóba került, ami 2 milliárdba kerülne, míg az alternatív megoldások 1 milliárdba. A 2. is nagy összeg, viszont nem lenne maradandó eredménye, csak átmeneti megoldást nyújtana, míg egy 2. alagút nagyban hozzájárulna az alagút előtti gyakori dugók felszámolásához.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése