2011. május 5., csütörtök

"Importált" autó kálváriája



Az ember nem is gondolná, mennyi intéznivaló van egy autóval, amennyiben más országból érkezik és Svájcban van használatban. Én legalábbis semmiképpen nem gondoltam.

Először is, ha kellően sok időt tölt az ember Svájctól távol az autóval, akkor kérvényezheti a vámmentességet - no persze kizárólag átmeneti időre. 2 év Svájcban tartózkodás után már mindenképpen meg kell fizetni a vámot. Még nem is mertem utánanézni, hogy az mennyi lesz. Elvileg az első beutazáskor a határon kell egy nyomtatványt kérni (a 15.30-ast) és aztán azt állandóan a kocsiban kell tartani, ha esetleg igazolnának.

Egy éven belül további teendői vannak az embernek, ha el akarja kerülni azt, hogy megbüntessék. Le kell pl. cserélni a jogosítványt svájcira. Ehhez előbb el kell végeztetni egy szemvizsgálatot, a közlekedési hatóság által elfogadott helyek valamelyikén. Emlékeim szerint ez kb. 30 frankba került. A jogosítvány kiállítása pedig további 85 frank. Ezt az adott kanton közlekedési hatóságánál lehet, ill. kell intézni (Strassenverkehrsamt). A magyart bevonják, majd ha hazamegyünk, sok pénzért újra hozzájuthatunk.

Ezt követi az autó belföldiesítése, honosítása. Ennek is meg kell történnie egy éven belül. Először is szükséges hozzá egy kipufogó teszt (Abgastest). Ez egyszerűnek tűnt, de kiderült, hogy annyira azért mégsem. Ugyanis kell hozzá egy dokumentum (Wartungsdokument), azt hiszem a magyar szervizkönyvnek megfelelő, amit csak az adott márkakereskedő/szerviz adhat ki. Annak birtokában már bárhol elvégzik a tesztet, abba kell beírni az eredményt. Ma - ennek hiányában - eredménytelenül jöttem el a szervizből, pedig már nekiláttak a tesztnek, csak aztán elkezdték keresni ezt a dokumentumot és kiderült, hogy nincs.

Ha ez megvan, ki kell tölteni néhány formanyomtatványt, amiket a közlekedési hatóságtól kaptunk, az egyik a műszaki vizsgára való jelentkezés, a másik a belföldiesítésre való kérelem. Ehhez csatolni kell egy svájci biztosító igazolását is, hogy van svájci kötelező biztosításunk. Természetesen egyelőre még nincs, csak magyar, ezért körülnéztem kötelező és casco-ügyben is. Egy érdekesség, hogy Svájcban nem bonus-malus fokozattal dolgoznak, hanem biztosítónként eltérően vagy az életkor, vagy a jogosítvány megszerzésének dátuma határozza meg (egyéb tényezőkön kívül természetesen) a fizetendő díjat. Mi az életkorunkból fakadóan és amiatt, hogy a személyes-felelősségbiztosításunk is annál a biztosítónál van, a teljes összeg 35%-át fogjuk fizetni (a kötelező és teljeskörű casco így kb. 1.200 frank). Felárral a meglévő bónuszt is be lehet biztosítani.

Visszatérve a műszaki vizsgára: még azt is előírják, hogy a műszaki viszgára milyen állapotban kell az autót elővezetni (pl. telepakolva, hogy a fékek hatékonyságát ellenőrizni tudják és szépen tisztán, hogy - a hivatalos leírás szerint - akadálytalanul hozzáférhessenek a megvizsgálandó alkatrészekhez, vagyis magyarul ne legyenek túlságosan koszosak).
Ezen az oldalon van néhány információ.

További hasznos információ, hogy érdemes a Svájci Autóklubtagságot kiváltani (Touring Club Schweiz - TCS), évi 59 frankért, mert számos helyen nyújtanak kedvezményt ennek birtokában és természetesen bárhol robban le az ember, a tagdíjért cserébe elvontatják. A TCS oldalán van egy európai benzinár-összehasonlítás is.

Egyenlőre itt tartok, most már felmértem a terepet és majdnem van kipufogóteszt és majdnem van megkötött biztosítás is, már csak napok kérdése - és azután végre benyújthatom a közlekedési hatóságnak a papírokat, ami alapján kapok a műszaki vizsgára időpontot (4-5 héten belül). Ezt követően belföldiesítik az autót, elveszik a magyar rendszámot, hazaküldik és svájci vámrendszámot kapunk 1 évre. Ez az egész kb. 600 frankba fog kerülni. Aztán 1 év után folytatódik a kanossza, akkor el kell vámoltatni, ha tovább is itt akarunk maradni. Ha nem, akkor meg a vámrendszám leadása, a magyar rendszám és jogosítvány visszaszerzése, ill. ki tudja még minek a megfizetése és intézése lesz soros...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése