2011. április 12., kedd

PYP Kiállítás




... avagy az alsósok oktatási programjának (PYP - Primary Years' Programme) eredménye, egy kiállítás keretében. Ez a legnagyobb lélegzetvételű projekt az egész tanítási év alatt. A 4.-esek a hitrendszereket (Our believes), az 5.-esek, azaz Bogiék a bolygóért való felelősségünket (Sharing the planet) dolgozták fel, önálló munkában.



Három fő témakörből választhattak:


1. veszélyeztetett állatok


2. erdőirtás


3. alternatív energiahordozók


Miután eldöntötték, hogy melyik témakörbe szeretnék beásni magukat, írtak a témában egy megállapítást, a kutatási témakör pontosítását és a kérdéseiket, amikre választ szeretnének kapni. A könyvtáros és a tanár által előre kiválogatott könyvekből és internetes oldalakból olvashattak utána az osztályteremben az adott témának. Kifejezetten megkérték a szülőket, hogy otthon ne segítsenek és ne végezzenek kutatómunkát, mert ezt a gyerekeknek önállóan, ill. tanári segítséggel kell megtenniük. Mindegyikükhöz rendeltek egy mentort (egy másik tanárt) is, aki pluszban foglalkozott velük. A felkészülés során elmentek a bázeli állatkertbe is, ahol egy állatgondozó kísérte őket és mindenféle belsős információt elmondott nekik. Bogi pont ekkor volt beteg, ebből sajnos kimaradt.


A kutatómunka végén ötleteltek, hogy milyen módon tudnák a megszerzett ismereteket és javaslataikat a publikum (vagyis a többi gyerek, tanár és a szülők) elé tárni. Ebből a listából mindenkinek legalább hármat kellett választania, amit meg is valósított. Bogi sajnos 4 napig hiányzott, pont a megvalósító szakaszból, így nem készült el mindennel, amivel szeretett volna. De így is csinált agyagból egy nagyon klassz orvvadász jelenetet, amint az orvvadászok elkapnak egy orrszarvút (veszélyeztett állat, a szarváért gyilkolják). Van egy Wikispaces nevű hely az interneten, itt mindannyiuknak van egy saját oldala, és itt vezették tulajdonképpen a kutatási jegyzőkönyvet. Ide írták be a kezdeti célokat, kérdéseket, ide gyűjtötték a linkeket, fotókat és a jegyzeteiket is. Ezen kívül mindenkinek kellett csinálnia egy képes, hangos bemutatót is (Voice-thread - talán a Power Point utódja, mindenképpen érdemes megnézni, én korábban nem ismertem), amin a hangfelvételt korábban rögzítették. Bogi szeretett volna még egy plakátot csináni Lonesome George-ról, akinek azért van neve, mégpedig pont ez, mert ő az utolsó példány ebből a bizonyos óriás teknősfajból a Földön (és még kb. 80 évig fog előreláthatóan élni), ill. egy füzetkét is érdekes, megdöbbentő adatokkal a veszélyeztetett állatokról, de mivel itthon nem dolgozhatott rajta, a betegség miatt lemaradt.


Ma jött el a nagy nap, a kiállítás ideje. Minden gyerek kapott egy nagy asztalt, vagy amennyire szüksége volt, ahová szépen kirakta a kiállítási tárgyait, a laptopját, amin a képes-hangos VoiceThread prezentációt lehetett meghallgatni és a lefűzött írásos anyagait.


Eljöttek a tanárok, a szülők, az iskolaigazgató, az összes ZIS campus főigazgatója és szépen sorban minden osztály 2.-tól 6.-ig. A nagyok pedig büszkén mutatták az általuk készített anyagokat, és lelkesen válaszoltak a feltett kérdésekre. Nagyon érdekes dolgok voltak.


Az alternatív energiaforrásokkal foglalkozók hidrogénüzemű autó modellt rajzoltak, a hulladék-újrahasznosításnál megtudhattuk, hogy miből mi készül és mennyi hulladékot termelünk naponta, az egyik fiú már 1 hónapja speciális gilisztákat tart egy földdel teli ládában, ahol azt figyeli, hogy hogyan készül a segítségükkel komposzt a berakott konyhai hulladékból (zöldség-héjakból). A másik azt számolta ki, hogy a saját háztartásukban melyik helyiségben fogyasztják a legtöbb energiát (a konyhában, míg a wc-ben a legkevesebbet) és mindezt kördiagrammon ábrázolta. Egy harmadik pedig csinált egy képregényt, ami arról szólt, hogyha a kihalás szélén álló szibériai tigris beszélni tudna, mennyivel jobban respektálnánk őt és mit mondana el a bíróságon (azért menne oda, mert a mamáját megölték az orvvadászok).


A kiállításról készült film (Vargi műve) itt látható.


Nagyon tetszik ez a megközelítésmód. Nem egy előre feldolgozott tananyagot kellett megtanulniuk, hanem saját maguknak az érdeklődési körül alapján kutatni és feldolgozni a témát, valamint olymódon bemutatni, hogy az másoknak is érdekes és érthető legyen. Ez többek között kiváltja a hagyományos felelést és dolgozat írást is... és mennyivel élvezhetőbb!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése